بازگشت به سخن تاریخ|نقشه های غدیر|غدیر در اینترنت|غدیر در قلم و بیان مراجع|مقالات دیگر|مقالات گروه درباره غدیر|صفحه اصلی ویژه نامه


  چاپ        ارسال به دوست


مقالات متفرقه تاریخی


غدیر هویت و مؤلف شیعه است


 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن الویری، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در دوره کوتاه مدت غدیر شناسی که در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان این‌که هویت افراد به صورت تدریجی شکل می‌گیرد، گفت: ایرانیان به یکباره عاشق و پیرو اهل‌بیت(ع) نشدند بلکه چندین قرن طول کشید تا اسلام را پذیرفتند.

 

وی ادامه داد: هویت ذره ذره در جامعه و فرد نهادینه می‌شود،‌ البته هویتی که دیگران به فرد نسبت می‌دهند به یک‌بار صورت می‌گیرد، برای مثال تفکر این‌که شیعیان رافضی هستند تدریجی صورت نگرفت بلکه یکباره با جعل نسبت داده شد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که غدیر عامل هویت بخشی شیعیان بود، اظهار داشت: غدیر یک مؤلف هویت برای شیعیان است، غدیر افزون‌بر این‌که با روایت «من کنت مولا فهذا علی مولا» تجلی پیدا کرد، شعر نیز از دیگر محافل انتقال فرهنگ غدیر در میان مردم بود و این روش از مهم‌ترین و بارزترین محافل در انتقال مفهوم غدیر بوده است.

شعر یکی از مهم‌ترین عوامل انتقال واقعه غدیر بوده است

وی افزود: عنصر شعر در سرزمینی که حدیث غدیر و آیات اکمال دین صادر شد یک عنصر بسیار بنیادی، مهم، تعیین کننده و هویت بخش بود، شعر در صدر اسلام مهم‌ترین و اصلی‌ترین عنصر هویت بخش در میان عرب‌ها به شمار می‌رفت، اگر جامعه‌ای اهل شعر و ذوق نباشد آن شعر و اثر هنری جاذبه خود را نخواهد داشت ولی عرب‌ها چون اهل شعر بودند هنر اثر بخشی لازم را داشت.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که معجزه پیامبر اکرم(ص)، قرآن کریم چون از جنس زبان است خصلت جاودانگی پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: اگر قرآن همانند عصای موسی و یا دم مسیحی بود مسلماً تا آخر جاودانه نمی‌ماند چرا که معجزه این انبیای الهی لحظه‌ای بود از این‌رو نمی‌توان معجزه لحظه‌ای را تا قیامت نگه‌ داشت.

شاعران نماد قبیله‌های عرب بودند

وی تصریح کرد: معجزه هر پیامبری بر اساس فرهنگ آن قوم بوده است و چون عرب‌ها از نظر شعر سر آمد بودند معجزه نبی اکرم(ص) نیز یک معجزه زبانی همانند قرآن بوده است، در زمان رسول‌الله(ص)‌ فن رایج مهارت‌های زبانی در قالب شعر تجلی پیدا می‌کرد، حتی شعر در میان عرب‌ها به قدری مهم بود که هفت شعر معروف و سر آمد خود را در خانه کعبه آویزان کرده بودند.

این پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که وقتی شعرای زمان نبی اکرم(ص) به معجزه بودند قرآن اعتراف کردند مردم نیز این معجزه را پذیرفتند، بیان کرد: هر قبیله شاعری داشت و این شاعران نماد قبیله بودند، حتی یک شعر می‌توانست شکست را تبدیل به پیروزی کند، در پایان بسیاری از متون تاریخی عرب‌ها یک شعر بیان شده است و بیشتر سخنان و رجزها آن‌ها در قالب شعر منتقل می‌شد.

وی تأکید کرد: یکی از مجراهای غدیر از آغاز شعر بود و شعری که حسان بن ثابت سرود به صورت کامل معنی «من کنت مولا فهذا علی مولا» را در میان مردم منتشر کرد، علامه امینی جلد نخست الغدیر خود را به بیان شعر اختصاص داده است، در سال‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مجموعه‌ها زیادی درباره غدیر خم تألیف شده است.

حجت‌الاسلام الویری تعداد شاعران قرن نخست هجری که درباره فضیلت غدیر شعر سرودند را پنج نفر دانست و گفت: در قرن‌های بعد تعداد شاعران غدیر همواره رو به فزونی بوده و هر سال تعداد شاعران غدیر بیشتر از سال‌های دیگر می‌شوند و به سبب قابلیت شعر فرهنگ غدیر،‌ اهل‌بیت(ع)، اعتقاد به حضرت علی(ع) و پایبندی نسبت به ولایت ایشان در میان مردم منتشر شد.

شیعه حقیقی افزون‌بر اقرار زبانی در عمل نیز پیروی خود از ائمه را نشان می‌دهد

وی یادآور شد: حسان بن ثابت در شعرهای خود می‌گوید «پیامبر در غدیر خم ندا داد، ای مردم گوش کنید، مولای شما کیست؟ همه جواب دادند خدا مولا ما است و تو پیامبر ما هستی و ما نسبت به این ولایت سرپیچی نمی‌کنیم، پس از اقرار مردم پیامبر(ص) فرمودند (ای علی برخیز) هر کس من مولا او هستم علی ولی و مولا او است ای مردم پیرو واقعی او باشید، سپس پیامبر(ص) دعا کردند، خدایا هر کس یار علی است او را یاری کن و هر کس دشمن او است با او دشمن باش».

استاد حوزه و دانشگاه درباره اشعار دوره متأخرین درباره غدیر خم به دیوان شعر حسن کاشی اشاره کرد و اظهار داشت: حسن کاشی از علما و شاعران قرن هفتم بوده است که تمام دیوان شعر او درباره امیر مؤمنان(ع) سروده شده است،‌ البته بیشتر شعرهای او درباره آیات سوره مائده که این آیات نیز درباره حضرت علی(ع)‌ در زمان پرداخت انگشتر به فقیر در نماز نازل شده است.

وی در پایان با تأکید بر این‌که شیعه واقعی افزون‌بر اقرار زبانی در عمل نیز پیروی کردن از اهل‌بیت(ع) را نشان می‌دهد، بیان کرد: در تشیع صرف اعتقادت کافی نیست بلکه پیوند قلبی و درونی نیز نقش آفرینی می‌کند، شیعه تنها در ذهن و زبان خود نسبت به ولایت امام علی(ع) اقرار نمی‌کند بلکه با عمل نیز این تفکر را نشان می‌دهد.


٢٠:٠٠ - پنج شنبه ١٦ مرداد ١٣٩٩    /    شماره : ١١٣٠٩٦    /    تعداد نمایش : ٤٢٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





مقالات گروه درباره غدیر

سوره مائده؛ سوره ولایت

دکتر نعمت الله صفری فروشانی، مدیر دانشنامه اهل‌بیت (ع) و استاد حوزه و دانشگاه: اگر تبیین تاریخی همچنین تفسیری، کلامی و ادبی درستی از غدیر داشته باشیم خود به خود زمینه بسیاری از شبهات ایجاد شده از بین خواهد رفت.

بررسی محاسبات پنهان تشکیل سقیفه و انحراف جانشینی پیامبر(ص)

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا هدایت‌پناه عضو هیئت علمی گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم: از نگاه تاریخی انصار اختلافی در خلافت حضرت علی(ع) نداشتند و می‌بینیم جمل و صفین و نهروان بر دوش انصار بود و گزارش مسعودی از این قضایا خواندنی است. منتها اشتباه راهبردی انصار این بود که گرد حضرت علی(ع) نیامدند‏.

بازدارندگی فرهنگ ارجاء از نشر حدیث غدیر با تکیه بر خبری از ابوحنیفه

نویسنده: حسین حسینیان مقدم؛ غدیر محوری ‌ترین موضوع اختلافی شیعه و سنی است، که پیوسته در رد و اثبات یا تفسیر و تاویل محتوایی آن آثاری تدوین ‌شده است. مناظره‌ گونه برخی کوفیان با ابوحنیفه در باره غدیر از شمار آن گفتگوهاست، که نخستین بار ابن عقده(م334ق) نقل و سپس مفید(م413ق) بازگو کرده است. این نوشتار با پیوند به دیگر دانش ‌ها با رویکردی علمی تحلیلی، سخن ابوحنیفه را درباره غدیر بررسی توصیفی-تحلیلی کرده و به مسایلی مانند راویان خبر، محتوای حدیث و تناسب‌‌سنجی زمانی با جریان‌های فکری جامعه پرداخته است.

تأثیر نفاق و منافقین بر موضع گیری صحابه نسبت به غدیرخم

نویسندگان: محمدعلی برادران، محمود مهدوی دامغانی، اردشیر اسدبیگی و علیرضا روحی؛ با توجه به آموزه های جدیدی که اسلام با خود به ارمغان آورد، از نظر دینی به تقسیم بندی اجتماعی پرداخت که در دو دوره مکّی (مسلمان، کافر و مشرک) و مدنی (کافر، مشرک، منافق، مسلمان و مؤمن) خود را نشان داد. هجرت پیامبر| به مدینه سرآغاز عصر جدیدی در تاریخ اسلام شد که به تأسیس دولت شهر نوپای مدینه انجامید و به همراه آن مسئله جانشینی آن حضرت نیز از دغدغه های این نظام سیاسی جدید بود تا جایی که، جانشینی آن حضرت مسئله ای شد که با درگذشت ایشان سبب انشقاق جامعه گردید.

پیام غدیر؛ خط‌‌مشی متمایزسازی هم‌زمان با پیوستگی به امت اسلامی

حجت الاسلام محسن الویری: پیام واقعی غدیر را از طریق واکاوی مجموعه آگاهی‌های موجود در متون دینی درباره آن می‌توان یافت. بی‌تردید محوری‌ترین این اطلاعات خطبه غدیریه پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم (مراد متن مورد استناد مرحوم علامه امینی در الغدیر است نه جزوه‌ای مستند به یکی از متون قرون میانی که به این نام در سال‌های اخیر در شمارگانی گسترده انتشار یافته است.

غدیر هویت و مؤلف شیعه است

حجت‌الاسلام محسن الویری، استاد حوزه و دانشگاه: غدیر عامل هویت بخشی شیعه است، در تشیع صرف اعتقادت کافی نیست بلکه پیوند قلبی و درونی نیز نقش آفرینی می‌کند، شیعه تنها در ذهن و زبان خود نسبت به ولایت امام علی(ع) اقرار نمی‌کند بلکه با عمل نیز این تفکر را نشان می‌دهد.