معرفی کتاب|گزارش و مصاحبه|مقالات گروه|صفحه اصلی
مقالات حضرت ابوالفضل ع
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حامد منتظری مقدم، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و‌ پژوهشی امام خمینی(ره) در مصاحبه اختصاصی با سایت سخن تاریخ:
بعثت پیامبر منت بزرگ خداوند برای جامعه بشری است
روایات مشهور درباره چگونگی بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله)
بعثت پیامبر در تاریخ طبری
هیچ حادثه‌ای بالاتر و بر‌تر از بعثت پیامبر اکرم (ص) در عالم وجود ندارد.
مهم ترین پیام بعثت، تقویت مکارم اخلاقی در سایه عبودیت است
پیامبر اکرم از همان آغاز بعثت نگاه فرامنطقه ای داشت
هدف از بعثت یا زیباترین آیت قرآنی نوشتاری از رسول جعفریان
نقش سیره و شخصیت رسول الله (ص) در گسترش اسلام در دوران بعثت
مبعث رسول اکرم (ص)
آیین پیامبر خاتم (ص) پیش از بعثت؟


  چاپ        ارسال به دوست


اخبار تاريخي


پیامبر اکرم از همان آغاز بعثت نگاه فرامنطقه ای داشت


شفقناقم- عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی و کارشناس تاریخ اسلام ضمن اذعان به این مسئله که سیره رسول اکرم و دستورات قرآن کریم به فراموشی سپرده شده است، گفت: وظیفه مسلمانان و کسانی که با سیره رسول الله آشنایی دارند این است که این آموزه ها را برای دیگران تبیین کنند و هرکسی باید از خود آغاز کند.

 

حجت الاسلام محمدرضا جباری در گفت وگو با شفقنا به تبیین دوره های مختلف زندگانی پیامبر اکرم(ص) پرداخت و بیان داشت: پیامبر اسلام(ص) در دوران پیش از بعثت به گونه ای از جانب خداوند در حال آماده شدن برای انجام رسالت الهی است.

او با اشاره به سخنان امام علی (ع) در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه گفت: پیامبر اکرم (ص) یک دوره تربیتی را قبل از بعثت در سرزمین مکه گذراند و خداوند او را در طریق مکارم و نیکویی های همه اخلاقیات عالم سوق می داد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیان داشت: یکی از ویژگی های مهم دوران قبل از بعثت این است که پیامبر(ص) در فضای آکنده از جاهلیت، آلوده به سنت های جاهلی نشد و از همان دوران دارای عصمت بود.

او با اشاره به تعابیر مختلفی که در قرآن پیرامون فضای عربستان قبل از بعثت پیامبر(ص) به کار رفته است، گفت: فضایی که رسول خدا(ص) در آن مبعوث شد، آلوده به کژی ها و ناراستی ها در عرصه های مختلف اعتقادی و جهان بینی، اخلاقیات و رفتارهای بیرونی و احکام تشریعی بود.

پیامبر اکرم از همان آغاز بعثت نگاه فرامنطقه ای داشت

جباری دوران بعد از بعثت را مورد تحلیل قرار داد و افزود: پیامبر اکرم (ص) در این دوران که ۱۳ سال آن را در مکه و به سختی گذراند، می بایست گام به گام حرکت می کرد و زمینه را برای بسط دعوت فراهم می نمود بنابراین تا سال دهم بعثت عمدتا در مکه ایفای نقش می کرد و هجرت مسلمانان به حبشه ویژگی بارز این دوران است چون این هجرت، یک هجرت ساده نبود بلکه انتقال اسلام به شمال آفریقاست و لذا جعفر بن ابی طالب (ع) با وجود هجرت پیامبر به مدینه، تا سال هفتم هجری از حبشه بازنگشت و این حاکی از نگاه فرامنطقه ای پیامبر به دعوت است.

او با اشاره به کلماتی چون « و ما ارسلناک الا کافه للناس» گفت: این تعابیر و جملات مشابه در قرآن کریم نشان می دهد که رسالت پیامبر (ص) از همان آغاز، یک رسالت جهانی و هجرت به حبشه، گام اول در این زمینه بود و هجرت به مدینه هم گام دوم بود تا پیامبر از مکه خارج شود.

کارشناس تاریخ اسلام افزود: پیامبر اکرم(ص) در دوران مکه و پس از ارتحال حضرت خدیجه (س) و ابوطالب (ع)، سفری به قبایل اطراف مکه و طائف داشت. نکته شایان ذکر در این دوره اقدام رسول خدا (ص) به نیروسازی است.

دوران مکه دوران آغاز و بسط دعوت به اسلام است

او گفت: دوران مکه در حقیقت دوران آغاز و بسط دعوت به اسلام است و بنابراین نیروهای اولیه در مکه تربیت شدند و آنها را ذخیره ای برای پیشبرد دعوت در دوره مدینه قرار داد.

جباری در مورد ویژگی اخلاقی پیامبر اکرم (ص) ابراز داشت: پیامبر اسلام(ص) در هدایت مومنان حریص بود و به اندازه ای نسبت به مردم مهربان بود و به دعوت و هدایت آنها اهتمام داشت که خداوند می فرماید: « لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلاَّ یَکُونُوا مُؤْمِنینَ؛ شاید از این که آنان ایمان نمی آورند می خواهی خود را هلاک سازی؟!».

او به دوران هجرت پیامبر اسلام به مدینه اشاره کرد و افزود: در بخش اول دوره هجرت به مدینه، رسول خدا چند اقدام زیربنایی و تاسیسی برای پایه ریزی حکومت انجام داد که از جمله آن می توان به بیعت ۷۵ نفر از مسلمانان مدینه با پیامبر اکرم در سال ۱۳ بعثت تحت عنوان «بیعت الحرب» اشاره کرد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت:هجرت پیامبر(ص) به مدینه به مثابه تشکیل حکومت بود چراکه یک پایگاه سیاسی فرهنگی بنا گردید و روابط اجتماعی با عقد اخوت و برادری تقویت شد و پیامبر به عنوان رهبر سیاسی محل مراجعه مردم برای حل و فصل منازعات، در پیمان عمومی مدینه مطرح شد.

او افزود: دوران هجرت به مدینه با صلح حدیبیه وارد دوره جدیدی شد و پیامبر اکرم(ص) با از بین بردن سدّ مشرکان مکه، نگاه فرامنطقه ای به دعوت نمود و پیک های دعوت را به مناطق مختلف فرستاد و دوره بسط دعوت به معنای واقعی و توسعه رسالت رسول خدا(ص) به اطراف جزیره العرب و ندای دعوت جهانی آغاز شد و پس از آن رو به رشد نهاد.

مسلمانان به آموزه های رسول خدا در حد مطلوب عمل نمی کنند

جباری در خصوص وضعیت کنونی مسلمانان گفت: یکی از درس هایی که مسلمانان می توانند از رسول خدا بگیرند این است که آن حضرت هدایت و دعوت را از صفر شروع کرد و با انگیزه الهی و خستگی ناپذیر مسیر الهی را طی نمود؛ مسلمانان هم باید به سیره پیامبر اکرم (ص) عمل کنند و با صبر و تقوا در مسیر خداوند گام بردارند.

او در عین حال تاسی و عمل به آموزه های رسول خداوند(ص) در عصر حاضر را نامطلوب دانست و افزود: متاسفانه در برخی از جوامع اسلامی در حال حاضر، به دلیل کوتاهی های عموم مسلمانان و بزرگان آنها سیره رسول اکرم(ص) و دستورات قرآن کریم به فراموشی سپرده شده و مصداق بارز آیه قرآنی «وَقالَ الرَّسولُ یا رَبِّ إِنَّ قَومِی اتَّخَذوا هٰذَا القُرآنَ مَهجورا» هستند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه در عرصه عمل به آموزه های دینی، بین وضع حاضر و آنچه ایده آل و مطلوب است، فاصله زیادی وجود دارد، گفت: جهان اسلام در یک نگاه کلی به دو بخش شیعه و اهل سنت تقسیم می شود که هردو، تا وضع مطلوب و ایده آل فاصله زیادی دارند این درحالی است که پیامبر اکرم (ص) دین جامع و کاملی را در همه عرصه های زندگی آورد.

او تنها راه رسیدن به کمال مطلوب را تاسی به سیره رسول الله (ص) ذکر کرد و گفت: وظیفه مسلمانان و کسانی که با سیره رسول الله آشنایی دارند این است که این آموزه ها را برای دیگران تبیین کنند و هرکسی باید از خود آغاز کند.

انحرافات سیاسی مهمترین انحراف در جوامع اسلامی است

جباری مهمترین انحرافات در جوامع اسلامی را سیاسی و فرهنگی دانست و گفت: وجود انسان های صالح در راس حکومت ها می تواند ابزارهای رشد فرهنگی، الفت اجتماعی و ارتقاء اخلاقی را برای آحاد جامعه فراهم کند چون در تعابیر مختلف قرآنی و روایی داریم که اگر حاکم جامعه ای صالح  باشد آن جامعه را به صلاح و رستگاری سوق می دهد و اگر حاکم جامعه ای ناصالح باشد جامعه را به سمت فساد و تباهی می کشاند.

او در مورد علل انحرافات سیاسی در جهان اسلام تصریح کرد: یکی از علل مهم در انحراف سیاسی از آموزه های پیامبر اکرم(ص)، خودساخته نبودن و وابستگی حاکمان جوامع اسلامی است به همین دلیل، مردم باید در انتخاب حاکمان دقت لازم را داشته باشند و افراد صالحی را در راس حکومت قرار دهند. یکی از دغدغه های مهم رسول خدا هم این مساله است و فرمودند: « اگر کسی عهده دار مسئولیتی برای گروهی شود و در میان آن جمع، کسی صالح تر از او وجود داشته باشد، به خدا و رسول الله و همه مومنان خیانت کرده است».

کارشناس تاریخ اسلام گفت: امروزه در جوامع اسلامی می بینیم مردم چه کسانی را انتخاب و در راس کار می گمارند و براثر این گزینش های غلط به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دچار ناراستی ها و کژی ها و مشکلاتی می شوند.

او با اشاره به آیه قرآنی «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» بیان کرد: مردم باید به خود برگردند و براساس ملاک های صحیح، حاکمان صالحی را انتخاب کنند تا سرنوشتشان به سمت صلاح پیش رود.

وظیفه مسلمانان در قبال رسول خدا (ص)

جباری با بیان اینکه تک تک مسلمانان در قبال رسول خدا (ص) مسئول هستند، ابراز داشت: هرکسی که با رسول خدا و تلاش ایشان برای هدایت انسان ها آشنا شد باید خودسازی را آغاز کند و در گام بعدی خانواده و اطرافیان را به پیروی از دستورات الهی پیامبر اکرم (ص) دعوت کند و در گام سوم باید تلاش کند جامعه را اگاهی بخشیده و به سمت سیره رسول الله(ص) سوق دهد و نهادهای اجتماعی می توانند در این زمینه نقش آفرین باشند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به فضای مجازی و نقش موثر آن در آگاهی بخشی به مردم گفت: اهداف پیامبر اکرم (ص) هیچ گاه از طریق جنگ و تکفیر و خشونت پیش برده نمی شود بلکه باید با استفاده از فناوری های در اختیار، پیام اسلام و دین خاتم را به جهان برسانیم و تبیین کنیم.


١٥:٠١ - چهارشنبه ٢٠ اسفند ١٣٩٩    /    شماره : ١١٦٠١٧    /    تعداد نمایش : ٣١٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





مقالات گروه

مهم ترین پیام بعثت، تقویت مکارم اخلاقی در سایه عبودیت است

حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: مهم ترین پیام بعثت پیامبر اکرم(ص) تقویت مکارم اخلاقی در جامعه در سایه عبودیت و بندگی خدا است.

مبعث عید علم و اندیشه

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی، رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی: عید مبعث مادر همه اعیاد است، عیدی که اوج بیان آن از علم و اندیشه سخن می گوید.

بعثت بزرگ‌ترين مسير تعالي و پيشرفت انسان است

حجت الاسلام دکتر محسن الویری؛ بعثت پيامبر(ص) آن نقطه اوج تكامل و ورود بشر به مرحله تعالي خود و آن نقطه عطف اصلي است كه از آن نقطه به بعد بشر آخرين مرحله كمال خود را تجربه مي‌كند كه در اين مرحله آخر، ديگر نيازمند وحي جديد نيست.

نقش سیره و شخصیت رسول الله (ص) در گسترش اسلام در دوران بعثت

نویسنده: اصغر منتظر القائم؛دوران سیزده ساله ی بعثت نبوی، طی سه مرحله: دعوت مخفیانه، دعوت خویشان و اقوام و دعوت علنی و عمومی، با موفقیت ادامه یافت و اقشار بسیاری، به ویژه جوانان مکه، به رسول الله (ص) گرویدند. سران قریش و مشرکین که حیات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی خود را در خطر دیدند، با تکیه بر تعصبات قومی و فرهنگی جاهلی و گذشته گرایی، به شدت به مقابله با آن حضرت پرداختند و از هیچ کوششی اعم از شکنجه و تهمت های ساحری، کهانت، جنون و شاعری نسبت به وی و یارانش دریغ نکردند.