بازگشت به سخن تاریخ|مطالب دیگر|اصحاب و یاران امام|عصر امام|سیره و اندیشه امام| زندگی نامه امام محمد باقر (ع)|مطالب گروه| صفحه اصلی ویژه نامه
مقالات ویژه نامه امام باقر (ع)
اقدامات امام باقر(ع) در توسعه تشیع/ نحوه تعامل امام(ع) با سایر گروه‌ها
امام باقر(ع) در نگاه خاورشناسان
شیعه در دوره امام باقر(ع)/طرح مطالعاتی حجت الاسلام رزاقی
محضر امام باقر(ع) دانشگاه بین المللی معرفت بود
وضعیت شیعیان عراق در عصر صادقین
نقش امام باقر علیه السلام در تغییرات فرهنگی- سیاسی
پاسخ به چرایی تشکیل جبهه فرهنگی امام باقر(ع)
شیوه‏ هاى علمى و شاگردان حضرت امام باقر(ع)
مهم‌ترین دستاوردهای کارنامه علمی امام باقر(ع)
نشست 9: ارزیابی کتاب تعالیم امام باقر(ع)نوشته خانم لالانی
اسوه های بشریت: امام محمد باقر علیه السلام
مدخل «الباقر» از دانشنامه جهان اسلام
جابر بن یزید جُعْفی
امام باقر(ع) به روایت اهل سنّت
سبک رهبری نظام تشیع در عصر امام باقر(ع)
امام باقر(ع) چگونه با جریان انحرافی غالی مبارزه کرد؟
امام باقر(علیه السلام) و هويت بخشي به فرهنگ شيعه
معرفی کتاب نخستین اندیشه های شیعی، تعالیم امام باقر(ع)
سیره عملی امام باقر(ع)


  چاپ        ارسال به دوست


مصاحبه ها


شیعه در دوره امام باقر(ع)/طرح مطالعاتی حجت الاسلام رزاقی

سید جواد میر خلیلی

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدقاسم رزاقی موسوی، استادیار و مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است. وی دارای تحصیلات سطح چهار حوزه و کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی و نیز کارشناسی ارشد تاریخ اسلام است. مقالات وی که در نشریات مختلف منتشر شده عبارتند از:

 

مدارا با مخالف و مبارزه با معاند در سیره نبوی / نشریه معرفت، شماره ۸۶ ، بهمن ۱۳۸۳

بازخوانی دیدگاه مونتگمری وات درباره پیامبر اسلام، تاریخ در آیینه پژوهش، پائیز ۱۳۸۵

نقد مقاله امام هادی(ع) درکتاب «تصویر امامان شیعه در دائرة‌المعارف اسلام»، موسسه شیعه‌شناسی، ۱۳۸۵ش

«شرق‌شناسی و مستشرقان»، نامه تاریخ پژوهان، شماره ۱۷، ۱۳۸۸ش

مقاله «ابی بن کعب»، دائرة‌المعارف حرمین شریفین، ج۱، ۱۳۸۹ش

ترجمه و نقد مقاله «تشیع در دوره بنی امیه»، مونتگمری وات، فصلنانه تاریخ اسلام، شماره۴۸،  ۱۳۹۱ش

انقلاب اسلامی ایران و مطالعات شیعی در غرب انگلیسی‌زبان، ویژه‌نامه تاریخ پژوهی، ش۵۳، ۱۳۹۱ش

نگرشی بر زندگانی حضرت خدیجه، ره‌توشه راهیان نور،  ۱۳۹۲ش

امام کاظم(ع) در آثار خاورشناسان، فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام، شماره۵۳، ۱۳۹۲ش

پیامدها و بازتاب‌های شیعه‌پژوهی در مطالعات شرق معاصر، دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات تاریخی جهان اسلام، ۱۳۹۳ش

جایگاه اجتماعی و سیاسی امام حسن(ع) در آثار خاورشناسان، همایش بین المللی سبط النبی، ۱۳۹۳ش

 

شیعه در دوره امام باقر(ع)


این طرح در راستای کلان‌پروژه وضعیت شیعه در دوره ائمه(ع) با هدف بررسی همه ابعاد زندگی شیعیان در عصر امام باقر(ع) تدوین گردیده و هدف اصلی آن، دستیابی به هویت شیعیان و آشنایی با جایگاه علمی، اجتماعی و سیاسی آن‌ها در جامعه آن عصر، ارتباطات گروه‌های مختلف شیعی با یکدیگر، با اهل سنت، غیرمسلمانان و به‌ویژه دستگاه حاکمه است. بررسی ابعاد زندگی شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار شیعی، اصحاب، راویانِ احادیث، شاگردان امام و نقش‌آفرینی آن‌ها در عرصه‌های مختلف، از مهم‌ترین راهکارهای دستیابی به اهداف مذکور است.

 

رویکرد اصلی در این پژوهش توجه برگفتار، رفتار و عملکرد شیعیان در عرصه‌های مختلف است و همه‌ی گروه‌های شیعی چه شیعیان پیرو اهل بیت(ع) و چه گروه‌هایی که در اندیشه و روش متفاوت بودند بررسی شده‌اند.

 

در بررسی وضعیت علمی و فرهنگی شیعیان در دوره امام باقر(ع)، تمرکز اصلی بر نشان‌دادن اوضاع علمی و اندیشه‌های شیعی، مراکز و اندیشمندان شیعی و تعامل علمی و فرهنگی شیعیان است. همچنین به‌صورت مختصر به نقش امام باقر(ع) در تقویت افکار شیعی در بین آرا و افکار متنوعی که در این دوران مطرح می‌شدند، اشاره گردیده و موضوع تربیت شاگرد توسط امام باقر(ع) و نقش آن‌ها در شکل‌گیری و تداوم جنبش علمی گسترده‌ای که آغاز آن مربوط به این دوران می‌شود نیز پرداخته می‌شود. در بررسی ابعاد اجتماعی زندگی شیعیان، ضمن بررسی پراکندگی جغرافیایی شیعیان و مناطق شیعه‌نشین این دوره، عوامل گسترش و گونه‌های شیعی نیز مورد بحث قرار گرفته‌اند. چالش‌های اجتماعی درون‌شیعی به‌ویژه طرح مسأله امامت محمد حنفیه و شکل‌گیری کیسانیه – از محورهای عمده بحث درباره حیات اجتماعی شیعیان این دوره – نیز بررسی می‌شود.

 

در بحث از وضعیت سیاسی شیعه، اندیشه و اقدامات سیاسی شیعیان و پیامدهای آن، به‌ویژه بحران رهبری شیعیان تبیین گردیده است. در بررسی وضعیت سیاسی، چگونگی تعامل بین گروه‌های مختلف شیعی با یکدیگر و دیگران، به‌ویژه روابط آن‌ها با امام باقر(ع) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

نوشتار اولیه طرح به پایان رسیده و طرح، در مرحله‌ی انجام اصلاحات ناظر است و ان شاءالله تا اسفند ۹۴ متن نهایی ارائه خواهد شد. پیشرفت کار حدود ۸۰ درصد است.

 


٢١:٣٥ - يکشنبه ١ فروردين ١٣٩٥    /    شماره : ٧١٨٤٣    /    تعداد نمایش : ٩٨٨


نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1395/04/20 11:6
0
0
با عرض سلام و احترام نتیجه نهایی این طرح به چه صورت ارئه می‌گردد؟ آیا اکنون به اتمام رسیده و قابل دسترس هست؟

با عرض سلام و احترام این طرح در صورت اتمام، به صورت کتاب توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر خواهد شد.


نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





مطالب گروه

محضر امام باقر(ع) دانشگاه بین المللی معرفت بود

نوشته شده توسط خبرگزاری شبستان
سید مرتضی حسینی شاه ترابی، استاد مدعو گروه تاریخ اسلام جامعه المصطفی (ص) العالمیه به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت امام باقر

پاسخ به چرایی تشکیل جبهه فرهنگی امام باقر(ع)

نوشته شده توسط علی اکبر گلقندشتی
داشتن الگوی فکری از جمله مسایل مهم در تعلیم و تربیت می باشد. اگر کسانی باشند که هم به لحاظ فکری و هم به لحاظ عملی این توانا

مهم‌ترین دستاوردهای کارنامه علمی امام باقر(ع)

نوشته شده توسط سید احمدرضا خضری*
پرورش شاگردان توانمند و برجسته از مهم‌ترین دستاوردهای کارنامه علمی امام باقر(ع) است؛ شاگردانی که به نوبه خود در گسترش و توس

جابر بن یزید جُعْفی

نوشته شده توسط نعمت اللّه صفری
فقیه، مفسر، محدّث و از اصحاب نامدار امام باقر و امام صادق علیهماالسلام . کنیة او در منابع، ابوعبداللّه (رجوع کنید به نجاشی ،

سیره عملی امام باقر(ع)

نوشته شده توسط محمد الله اکبری
نام شریفش محمد، کنیه اش ابوجعفر و لقبش باقر بود. از آن روی باقر نامیده شد، که شکافنده علم، پرچمدار دانش و آشکار کننده گنجهای