بازگشت به سخن تاریخ|پرسش و پاسخ ها|مراکز مهدوی|وب سایت و نرم افزار|پایان نامه ها|گزارش و مصاحبه|معرفی و نقد کتاب|مقالات دیگران|مقالات گروه|صفحه اصلی ویژه نامه
مقالات ویژه نامه امام زمان (ع)
اثبات تاریخی وجود امام زمان از راه بررسی منصب وکالت در عصر غیبت صغرا
بازخوانی عوامل پیدایش و انحطاط انشعابات انحرافی شیعه در غیبت صغرا
کاوشی درچرایی اندک بودن داده‌های شرح‌حال نگاری سمری و تاثیر آن بر جایگاه وکالتی ایشان
بازخواني سند و متن حديثي درباره تبار امام مهدي
بررسي تطبيقي شخصيت شناسي امام مهدي در ديدگاه فريقين
بازخواني عوامل پيدايش مدعيان دروغين مهدويّت و گرايش مردم به آنان
مقايسه انديشه مهدويت شيعه اثني عشري و نظريه پايان تاريخ فوکوياما
جزيره خضرا در ترازوي نقد
تاثير انديشه مهدويت در شکل گيري دولت فاطميان
كاوشي در بازشناسي مفضل بن عمر از راويان احاديث مهدوي
نقد و بررسي شبهات دکتر ناصر القفاري درباره انديشه مهدويت
بررسي و نقد نظرات پروفسور هانري كُربَن دربارة مهدويت
گزارشي از تاليف کتاب هاي مهدوي در حوزه علمي حله
آثار مهدوي ازنيمه دوم قرن پنجم تا نيمه دوم قرن هفتم هجري
سوء استفاده از انديشه مهدويت در جنبش روشنيه
مهدويت از ديدگاه دين پژوهان و اسلام شناسان غربي (دايرة المعارف اسلام چاپ کمبريج)
فرهنگ مهدويت در القاب خلفاى عباسى
دوره قاجار و تاليفات درباره مهدويت
مستشرقان و مهدويت
مهدويت در واقفيه و موضع‌گيري امام رضا عليه السلام
بررسي تاريخي گزارش شيخ صدوق درباره نرجس خاتون
مهدي(عج) و مهدويت از ديدگاه نهج البلاغه
مهدويت‌پژوهي از منظر سنت‌گرايان (با تکيه بر انديشه سيد حسين نصر)
آموزه‌هاي مهدوي در آيينة كلام رضوي
مهدويت از ديدگاه اسماعيليان و قرمطيان
نقش باورداشت غيبت در پويايي حيات علمي و فكري شيعيان در قرن سوم و چهارم
حکایت جزیره خضراء


  چاپ        ارسال به دوست

پایان نامه ها

بررسي تطبيقي روايات تفسيري فريقين (شيعه و اهل سنت) درباره امام مهدي(ع)

عنوان:بررسي تطبيقي روايات تفسيري فريقين (شيعه و اهل سنت) درباره امام مهدي(ع)

دانشگاه:اصول الدين/ دانشکده: اصول الدين قم

مقطع:كارشناسي ارشد/ سال1383

استاد راهنما:فتح الله نجارزادگان

پژوهشگر:محمدهادي قهاري كرماني

 

چکیده:

آنچه پيش رو داريد رساله اي است در زمينه «بررسي تطبيقي روايات تفسيري فريقين درباره امام مهدي(عج)» كه در يك مقدمه و چهار فصل تنظيم وتدوين شده است. در مقدمه رساله به شش مطلب پرداخته شده است كه عبارتند از:موضوع پژوهش، هدف پژوهش، ضرورت پژوهش، پيشينه پژوهش، روش پژوهش و محدوديت هاي پژوهش. فصل اول مربوط به كليات و مباني بحث است كه به چهار موضوع پرداخته شده است. اين موضوعات به شرح زير مي باشند:معنا شناسي تفسير، معنا شناسي تأويل، بررسي حجيت سنت اهل بيت(ع) در تفسير قرآن و بررسي حجيت قول صحابه در تفسير قرآن. ضرورت مطرح كردن مباحث معنا شناسي تفسير و تأويل اين است كه در بسياري از روايات تفسيري علاوه بر تفسير آيات، تأويل يا مصاديقي از آيه نيز مطرح شده كه در نگاه اوليه با ظاهرآيه مطابقت ندارد اما با دقت وامعان نظر مي توان به ارتباط آنها با آيه پي برد؛ همچنين با عنايت به اين كه براي واژه تأويل، معاني متعددي مطرح شده است در بخش معنا شناسي تأويل مشخص نموده ايم كه منظور ما از تأويل در اين رساله كدام معنا است. اكثر روايات تفسيري در مصادر شيعه از اهل بيت(ع) كه عدل قرآن هستند صادر شده است بنا براين بحث درباره حجيت سنت اهل بيت(ع) درباره تفسير قرآن اجتناب پذير است. در بخش سوم با ادله قرآني و روايي اثبات شده كه هر آنچه اهل بيت(ع) درباره معارف قرآن بيان كرده اند گو اينكه از لسان جد بزرگوارشان رسول مكرم اسلام (ص) نقل شده است و هيچ تفاوتي ندارد. در بخش چهارم(از فصل اول) به حجيت قول صحابه در تفسير پرداخته شده است. ضرورت اين بحث از آن جا روشن مي شود كه در منابع روايي اهل سنت احاديثي از صحابه(و تابعين) در تفسير قرآن به چشم مي خورد كه شيوه برخورد با اين احاديث در اين قسمت بررسي شده است بدين گونه كه حديثي كه از صحابي(و به طريق اولي و تابعي) نقل مي شود ـ اعم از تفسيري يا غير تفسيري ـ بايد مورد نقد سندي و دلالي قرار گيرد.همچنين اجتهاد ها و استنباط هاي صحابه در تفسير بايد با قرآن و سنت قطيعه محك بخورد و در صورت موافقت با آنها پذيرفتني است. در فصل دوم به بررسي آياتي پرداخته شده است كه هر دو فريق ـ شيعه و اهل سنت ـ در ذيل آنها رواياتي تفسيري درباره امام مهدي(عج) نقل كرده اند. اين آيات كه تعدادشان بالغ بر هشت آيه مي باشد به ترتيب از ابتدا تا انتهاي قرآن به صورت ذيل بررسي شده اند: ابتدا واژگان دشوارياب آيات با استفاده از كتب معتبر لغوي تشريح شده است؛ سپس ديدگاه تفسيري مفسران شيعه و اهل سنت درباره آيات با استفاده از تفاسير از تفاسير معتبر فريقين مطرح گرديده است؛ در مبحث ديدگاه تفسيري شيعه از چهار تفسير تبيان، مجمع البيان، الميزان و نمونه و در مبحث ديدگاه تفسيري اهل سنت از چهار تفسير كبير فخررازي، كشاف زمخشري، تفسير قرطبي و روح المعاني آلوسي بهره گرفته شده است؛ آن گاه روايات تفسيري فريقين در ذيل اين هشت آيه را كه مجموعاً 44 روايت از شيعه و 65 روايت از اهل سنت مي باشد به صورت دسته بندي شده نقل كرده ايم و در پايان به بررسي مقارنه اي و تطبيقي اين روايات از نظر محتوا و سند دست زده ايم. فصل سوم مربوط به آياتي است كه در ذيل آنها فقط در منابع روايي اهل سنت رواياتي تفسيري درباره امام زمان(عج) نقل شده است. تعداد اين آيات، 6آيه و تعداد روايات اهل سنت در ذيل آنها 34 روايت است كه فهرست آنها در جدول انتهاي رساله آمده است. در اين فصل نيز همچون فصل دوم مراحل چهارگانه تشريح واژگان دشوارياب، ديدگاه تفسيري فريقين، نقل روايات تفسيري به صورت دسته بندي شده و بررسي روايات از حيث محتوا و سند تبيين شده است. در فصل چهارم از 362 آيه كه در ذيل آنها تنها در مصادر روايي شيعه، رواياتي تفسيري درباره امام مهدي(عج) وارد شده است و همچنين تعداد اين روايات در ذيل هر آيه فهرستي به صورت جدول ارائه شده است. در مجموع تعداد8 آيه در منابع روايي فريقين وجود دارد كه در ذيل آنها رواياتي تفسيري دربارهم وضوع مهدويت نقل شده؛ همچنين 6آيه مشاهده شد كه در ذيل آنها فقط در منابع روايي اهل سنت رواياتي تفسيري در اين باره آمده؛ و تعداد 362 آيه وجود دارد كه در ذيل آنها فقط در منابع روايي شيعه روايات تفسيري درباره امام زمان و مسائل مرتبط با آن حضرت آورده شده است. بنابراين تعداد آيات مربوط به موضوع مهدويت بالغ بر 376 آيه مي باشد.


١٦:١٥ - چهارشنبه ١٠ خرداد ١٣٩٤    /    شماره : ٤٩٣٤٨    /    تعداد نمایش : ٧٣٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





مقالات گروه

اثبات تاریخی وجود امام زمان از راه بررسی منصب وکالت در عصر غیبت صغرا

نویسنده: حسین قاضی خانی؛ بحث در اثبات وجود امام دوازدهم شیعیان امامی، در گذر تاریخ همواره مطرح بوده است. امروزه افرادی مانند احمد الکاتب وجود وی را رد و بحث نواب اربعه را ساختگی برمی شمارند. مقاله حاضر درپی جواب گویی به این گونه بحث هاست. در نوشته پیش رو، کوشیده شده است با بررسی منصب وکالت در عصر غیبت صغرا از راه شناخت وکلا و چگونگی فعالیت های آنان به اثبات وجود امام زمان از راه تاریخی و نه از راه های کلامی و حدیثی پرداخته شود.

بازخوانی عوامل پیدایش و انحطاط انشعابات انحرافی شیعه در غیبت صغرا

نویسندگان: خدامراد سلیمیان و طیبه نقی ‌پور؛ پیشوایی معصومان:، به دو دوره تقسیم شده است: دورة حضور و دورة غیبت. هر یک از این دوره‌ها، دارای ویژگی‌هایی متمایز از دیگری است. یکی از ویژگی‌های دورة حضور، فراهم‌بودن همة زمینه‌های راهنمایی مردم به سوی حق و دوری از انحرافات و بی‌راهه‌ها بوده که در دورة پس از آن، با غیبت امام عج، زمینة پدیدآمدن و گسترش جریان‌های انحرافی توسعه یافت. البته دیری نپایید که بیش‌تر این جریان‌های باطل و مدعیان دروغین، به سبب هدایت‌های ظاهری و باطنی امام غایب، روشنگری‌های نایبان خاص و تلاش علمای زمان، چون کف روی آب، نابود شده، به تاریخ پیوستند.

دست برسر نهادن برای تعظیم امام زمان(عج) سنتی شرعی یا رسمی اجتماعی

نویسنده: حسین حسینیان مقدم؛ چکیده امروزه در بسیاری از مناطق شیعه نشین، بپاخاستن و دست بر سر نهادن در برابر شنیدن نام امام قائم(عج) در شمار آداب و رسوم عصر غیبت شمرده می شود و گاه از آن به عنوان سنتی شرعی و رایج در سیره شیعیان یاد می گردد. سیره ای که گفته می شود پیوستگی خود را تا عصر معصومان(ع) حفظ کرده است و ریشه در فرمان و سبک زندگی امامان معصوم(ع) دارد.

نقش و جایگاه توقیعات در عصر غیبت صغری

نویسنده: محمد رضا جباری؛ از مهم ترین وظایف و مسؤولیت های «نائبان چهارگانه » در عصر «غیبت صغری » ، دریافت و تحویل نامه های شیعیان، به امام عصر علیه السلام و متقابلا پاسخ آنها به شیعیان بود . البته در عصرهای پیش از «غیبت صغری » نیز یکی از مهم ترین راه ها برای ارتباط شیعیان با امامان معصوم علیهم السلام، نامه ها و مکتوبات بود .

شاخصه شناسی مواجهه ائمه علیهم السلام با مدعیان دروغین مهدویت

نویسنده: امیرمحسن عرفان ؛ این پژوهه می کوشد با هدف نهادینه سازی رویکرد کیفی بـه موضـوع مـدعیان دروغـین مهدویت ، شاخصه های مواجهه ائمه : با مدعیان دروغین مهدویت را بیان کند و این فرضیه را محک بزند که سبک مواجهه ائمه : با مدعیان دروغین دارای ویژگـی هـایی اسـت کـه می تواند به مثابة الگو در روزگار کنونی به کار تقابل با مدعیان بیاید. این مقاله بـا رویکـردی توصیفی _ تحلیلی سامان یافته ، و برحسب دستاورد یـا نتیجـه تحقیـق از نـوع توسـعه ای _ کاربردی و به لحاظ نوع دادههای مورد استفاده، یک تحقیق کیفی است .

واکاوی تاریخی مفاهیم معنا شناختی دوره غیبت صغرا

نویسنده: مجید احمدی کچایی؛ با گذشت سده‌های متمادی از جریان‌های تاریخی دوره غیبت صغرا، در برخی لغات آن دوره تحول صورت گرفته؛ به طوری که به نظر می‌رسد برخی واژگان مرتبط، معنای گذشته را از دست داده و به گونه‌ای دیگر فهمیده می‌شوند و البته بسیاری دیگر از این واژگان، با گذر ایام اصالت مفهومی‌شان را حفظ کرده‌اند.

سیر تطور کاربرد شناسه‌های حضرت مهدی(عج) در منابع حدیثی اهل سنت

نویسندگان: محمد کاظم رحمان ستایش، موسی جوانشیر؛ نام، لقب و کنیه حضرت مهدی(عج)، از «شناسه»‌های مهدوی است که از همان آغاز مورد توجه محدثان بوده است. این یادکرد، فراز و نشیب محسوسی را نشان می‌دهد. کیفیت این سیر تطور، سؤال پیش روی این تحقیق است. این مقاله که با روش توصیفی – تحلیلی سامان یافته است؛ ضمن تحلیل محتوایی این دسته از روایات در کتاب‌های حدیثی قرن سوم تا پنجم هجری؛ سیر تطور این عنوان را بیان کرده است تا به منظور فهم بهتر روایات مهدوی زمینه مناسب فراهم شود.

مهدی باوری در میان کیسانیه از آغاز تا وفات محمد بن حنفیه

نویسندگان: نعمت الله صفری فروشانی و رضا برادران؛ کیسانیان به عنوان اولین گروه شیعه که مصداقی عینی برای موعود احادیث نبوی برگزیدند؛ پیشگامان عنایت به مهدویت در میان فرقه های اسلامی هستند. لذا واکاوی باور به مهدی و مهدویت در میان آنان، با رویکرد فرایندی، در نگاهی کلان به ارتقای مباحث و مطالعات تطوری در تاریخ تشیع کمک می کند. هدفگذاری پژوهش پیش رو، ترسیم جایگـاه مهدی باوری در اندیشه کیسانیان از آغاز تا وفات محمد بن حنفیه ، با استفاده از بقایـای آثـار درونگروهی و همچنین کتابهای فرقه نگاری و تاریخی مـرتبط بـا موضـوع مـذکور اسـت .

اثبات تاريخي وجود امام زمان از راه بررسي منصب وكالت در عصر غيبت صغرا

نوشته شده توسط حسين قاضي خاني
بحث در اثبات وجود امام دوازدهم شيعيان امامي، در گذر تاريخ همواره مطرح بوده است. امروزه افرادي مانند

تاملي در روايت هاي علايم ظهور: قسمت دوم

در بخش اول اين نوشتار ضمن اشاره به ضرورت بحث و بررسي در موضوع علا‌ئم ظهور و منابع آن بيان شد