بازگشت به سخن تاریخ|پژوهشگران برتر|نهادها و مؤسسات|وب سایت ها|نرم افزارها|دانلود کتاب|معرفی و نقد کتاب|پایان نامه ها|گزارش و مصاحبه|مقالات دیگر|مقالات گروه|صفحه اصلی
مقالات امام علی (ع)
نام ها و القاب امام علی(ع)
آموزه‌ های امام علی (ع) در تعلیم و تربیت
سیره امنیتی امیرالمؤمنین امام علی (ع)
جایگاه اهل البیت (ع) در میان امت اسلامی از دیدگاه امام علی (ع)
مردم‌سالاری دینی در سیره سیاسی و حکومت امام علی (ع)
کتابشناخت


  چاپ        ارسال به دوست

پژوهشگران برتر

زندگينامه حجةالاسلام والمسلمين محمد دشتى

حجت الاسلام والمسلمین محمد دشتی فرزند ابراهیم در سال 1330 در روستاى «آزادمون» از توابع شهرستان محمود آباد مازندران متولد شدند، و در سن پنج سالگى كه تازه اولين دبستان در روستاى ياد شده ساخته شد با اصرار فراوان وارد كلاس اول شده و تا ششم ابتدائى در همانجا ادامه تحصيل دادند.

در سال 1342 به پيشنهاد بزرگان روستا و علاقه به علوم حوزوى، وارد حوزه علمیه آمل شده و در مسجد امام حسن عسگرى‏ عليه السلام به فراگيرى علوم حوزوی پرداخت. در سال 1343 وارد حوزه علميه قم شده، در مدرسه حضرت آيةالله العظمى گلپايگانى، فیضیه و سپس رضویه مشغول به درس شدند. دروس خارج فقه را خدمت حضرات آيات مشكينى(كتاب حدود و ديات)، جوادى آملى(متاجر)، مكارم شيرازى (صلوة) و يكدوره اصول را خدمت حضرت آيةالله العظمى ميرزا هاشم آملى فراگرفتند. در فلسفه (كتاب اشارات) را خدمت حضرت آيةالله حسن زاده آملى و (كتاب اسفار اربعه) را خدمت حضرت آيةالله جوادى آملى و حضرت آيةالله محمدى گيلانى و (شرح منظومه) را خدمت آيةالله حقى فراگرفتند. روش تحقيق و نويسندگى را ابتداء از خدمت شهيد مفتح و سپس حضرت آية الله سبحانى و شهيد محمد مصطفوى كرمانى در طول ساليان 50 تا 57 آموختند.
اول- تحقیقات علمی
در تحقيقات خود به عقائد اسلامى، فلسفه، احكام، و ارزيابى پيرامون حديث و نهج‏البلاغه اهتمام ورزیدند که حاصل آن انتشار آثار ذیل می باشد:
الف ـ مجموعه بينش توحيدى
·    عقائد اسلامى
·    فلسفه اجتهاد و تقليد
·    3ـ سيرى در تفكر مادى
·    4ـ مذهب روشنفكرى
·    5ـ ابزار و وسائل تحقيق
·    6ـ طرح‏هاى نوين آموزشى
·    7ـ روش‏هاى بررسى مكتب‏ها
·    8ـ جهان‏بينى توحيدى
·    9ـ كدام اسلام؟
·    10ـ طرح عقائد و احكام
·    11ـ روش نوينى در تدريس احكام
ب ـ مجموعه تربيتى
·    مسئوليت تربيت «كه چاپ دهم آن منتشر شد و در ميان بانوان رواج شايسته‏اى يافته است».
·    مسئله تربيت
ج ـ مجموعه آشنائى با نهج‏البلاغه
·    1ـ شناخت نهج‏البلاغه «كه متن درسى معلمان و مربيان وزارت فرهنگ قرار گرفت»
·    2ـ اطلاعات مقدماتى نهج‏البلاغه
·    3ـ كليدهاى شناسائى نهج‏البلاغه
·    4ـ روش‏هاى تحقيق در نهج‏البلاغه
·    5ـ طرح‏هاى آموزشى نهج‏البلاغه
·    6ـ اسناد و مدارك نهج‏البلاغه
·    7ـ روات و محدثين نهج‏البلاغه
·    8ـ شرح آموزشى نهج‏البلاغه «3 جلد»
·    9ـ فهرست شروح نهج‏البلاغه «3 جلد»
·    10ـ شعر شاعران در نهج‏البلاغه «2 جلد»
·    11ـ فرهنگ واژه‏هاى معادل نهج‏البلاغه
·    12ـ فرهنگ موضوعات كلى نهج‏البلاغه
·    13ـ فرهنگ معارف كلى نهج‏البلاغه «2 جلد»
·    14ـ فرهنگ لغات نهج‏البلاغه
·    15ـ المعجم المفهرس لالفاظ نهج‏البلاغه«كه بارها در كشورهاى عربى مثل لبنان و مصر بچاپ رسيد و در نمايشگاه‏هاى بين المللى حضور پيدا كرد و هم اكنون چاپ بيستم آن در دست نشر است».
د ـ مجموعه فرهنگ سخنان معصومين‏عليهم السلام
·    2ـ نهج‏الحياة «2» (فرهنگ سخنان پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله وسلم)
·    3ـ نهج‏الحياة «3» (فرهنگ سخنان امام على‏عليه السلام)
·    4ـ نهج‏الحياة «4» (فرهنگ سخنان حضرت فاطمه‏عليها السلام)
·    5ـ نهج‏الحياة «5» (فرهنگ سخنان امام حسن‏عليه السلام)
·    6ـ نهج‏الحياة «6» (فرهنگ سخنان امام حسين‏عليه السلام)
·    7ـ نهج‏الحياة «7» (فرهنگ سخنان امام سجادعليه السلام)
·    8ـ نهج‏الحياة «8» (فرهنگ سخنان امام باقرعليه السلام)
·    9ـ نهج‏الحياة «9» (فرهنگ سخنان امام صادق‏عليه السلام)
·    10ـ نهج‏الحياة «01» (فرهنگ سخنان امام كاضم‏عليه السلام)
·    11ـ نهج‏الحياة «11» (فرهنگ سخنان امام رضاعليه السلام)
·    12ـ نهج‏الحياة «21» (فرهنگ سخنان امام جوادعليه السلام)
·    13ـ نهج‏الحياة «31» (فرهنگ سخنان امام هادى‏عليه السلام)
·    14ـ نهج‏الحياة «41» (فرهنگ سخنان امام عسگرى‏عليه السلام)
·    15ـ نهج‏الحياة «51» (فرهنگ سخنان امام زمان‏عليه السلام)
ه ـ مجموعه تحليل تاريخ ساسى معصومين‏عليه السلام
·    1ـ روش‏هاى مبارزاتى پيامبران آسمانى
·    2ـ روش‏هاى مبارزاتى پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله وسلم
·    3ـ سيره امام‏على‏عليه السلام در 15 جلد
·    4ـ امام على‏عليه السلام الگوى كامل انسانيت
·    5ـ موفقيت‏ها و مشكلات امام على‏عليه السلام
·    6ـ تحليل حوادث ناگوار زندگانى حضرت زهراعليها السلام
·    7ـ ره‏آورد مبارزات حضرت زهراعليها السلام
·    8ـ ويژگى‏هاى مبارزات حضرت زهراعليها السلام
·    9ـ نقش الگوئى حضرت زهراعليها السلام
·    10ـ انگيزه‏هاى قيام عاشورا
·    11ـ پيامهاى عاشورا
·    12ـ حماسه غدير
·    13ـ جايگاه غدير
و ـ كتابهائى كه در آستانه نشر قرار دارند بشرح زير است.
·    1ـ تفسير آموزشى قرآن الف : 3 جلدى، 1500 صفحه
·    2ـ شرح و تفسير نهج‏البلاغه الف : 3 جلدى در 1500 صفحه
·    3ـ فهرست شروح نهج‏البلاغه الف : 3 جلدى در 1700 صفحه
·    4ـ سيره عملى حضرت اميرالمؤمنين‏عليه السلام الف : 15 جلد در 25 عنوان
·    5ـ دروس آموزشى نهج‏البلاغه الف : 3 جلدى داراى 1500 صفحه
·    6ـ روش برداشت از قرآن الف : 2 جلدى در 500 صفحه
·    7ـ روش تحقيق و برداشت از نهج‏البلاغه الف : 2 جلدى در 500 صفحه
·    8ـ اسناد و مدارك نهج‏البلاغه الف : 1 جلدى در 700 صفحه
·    9ـ روات و محدثين نهج‏البلاغه الف : 1 جلدى در 850 صفحه
·    10ـ جايگاه غدير الف : 1 جلدى در 300 صفحه
·    11ـ نقش الگوئى حضرت زهراعليها السلام الف : 1 جلدى در 300 صفحه
·    12ـ زن و تضادهاى زندگى اجتماعى الف : 1 جلدى در 300 صفحه
·    13ـ فرهنگ سخنان حضرت زهراعليها السلام الف : 1 جلدى در 350 صفحه
·    14ـ گلبوته‏هاى گلستان فاطمه‏عليها السلام 1 جلدى در 300 صفحه
·    15ـ اخلاق نظامى در نهج‏البلاغه الف : 1 جلدى در 300 صفحه
·    16ـ تئوريهاى مديريت از ديدگاه نهج‏البلاغه الف : 1 جلدى در 300 صفحه
·    17ـ باورهاى جاودانه در نهج‏البلاغه الف : 1 جلدى در 500 صفحه
·    18ـ ره آورد عاشوراء الف : 1 جلدى در 400 صفحه
·    19ـ ره آورد اسارت عترت‏عليهم السلام الف : 2 جلدى در 800 صفحه
·    20ـ اصول پنجگانه اعتقادى در نهج‏البلاغه الف : 1 جلدى در 600 صفحه
·    21ـ فرهنگ سخنان حضرت زهراعليها السلام(به زبان لاتين)
·    22ـ فرهنگ سخنان امام حسين‏عليه السلام(به زبان لاتين)
·    23ـ فرهنگ سخنان امام حسين‏عليه السلام الف : 1 جلدى در 800 صفحه
·    24ـ امام على الگوى كامل انسانيت الف : 1 جلدى در 600 صفحه
دوم ـ فعاليتهاى فرهنگى
قبل از پيروزى انقلاب با تشكيل كلاس‏هاى عقائد و جلسه بانوان در شهر و روستا تلاش ايشان بر اين بود كه نسل جوان را نسبت به دين و باورهاى مذهبى آشنا سازند و در اكثر جلسات مذهبى با تشكيل پرسش و پاسخ سعى بر از ميان برداشتن مشكلات فكرى جوانان بود كه در شهرستان ساوه در سال 56 و در شهرستان سيرجان در سال 55 و آمل در سال 56 دستگير و در زندان شهربانى قم زندانى شدند.
سوم ـ فعاليتهاى سياسى، فرهنگى
بدليل علاقه به فعاليت‏هاى فرهنگى پس از پيروزى انقلاب اسلامى به رهبرى امام امت، مسئوليت آموزش سپاه آمل و سپس جهاد ميناب، و تدريس در دانشكده‏ها و دانشگاههاى كشور را پذيرفتند و مدتى نيز امام جمعه شهرستان سميرم بودند. سپس تدريس در دانشگاههاى مختلف كشور و حوزه علميه را بعهده گرفتند كه در اغلب مراكز فرهنگى و سمينارها فعاليت جدى داشتند. و چون كار أساسى و محورى ايشان پيرامون نهج‏البلاغه بود حدود هشت سال مسئول واحد تحقيقاتى بنياد نهج‏البلاغه بودند و آنگاه خودشان مؤسسه‏اى را بنام مؤسسه تحقيقاتى فرهنگى اميرالمؤمنين‏عليه السلام تأسيس و همه تلاش و كار فرهنگى خود را در آن متمركز نمودند. مدتى نيز ضمن تدريس در دانشگاهها، عضو هيئت علمى مجتمع آموزشى جانبازان بودند.
چهارم ـ فعاليت‏هاى فرهنگى تحقيقاتى با وزارت فرهنگ
يكى ديگر از فعاليت‏هاى فرهنگى تهيه جزوات مسابقاتى نهج‏البلاغه براى مقطع راهنمائى و دبيرستان و پيش دانشگاهى در طول ده سال(66 تا 77) مى‏باشد، كه اين همكارى ادامه دارد و جزوات زير تا كنون آماده شده است.
1ـ آئين دوست‏يابى در نهج‏البلاغه
2ـ ارزشهاى اخلاقى در نهج‏البلاغه
3ـ اخلاق اجتماعى در نهج‏البلاغه
4ـ جوان و ارزشهاى انسانى در نهج‏البلاغه
5ـ جاذبه و دافعه در در نهج‏البلاغه
6ـ حق و باطل در نهج‏البلاغه
7ـ دوستى دوستان در نهج‏البلاغه
8ـ تربيت در نهج‏البلاغه
9ـ واقعيت‏نگرى در نهج‏البلاغه
10ـ نظارت مردمى در نهج‏البلاغه
11ـ پيام استقامت امام در نهج‏البلاغه
12ـ نوجوانى و ارزشها از ديدگاه نهج‏البلاغه
13ـ نوجوانى و ارزشها از ديدگاه نهج‏البلاغه
14ـ اخلاق نوجوانى از ديدگاه نهج‏البلاغه
15ـ اخلاق نوجوانى از ديدگاه نهج‏البلاغه
16ـ مسئوليتهاى جوانى از ديدگاه نهج‏البلاغه
17ـ مسئوليتهاى جوانى از ديدگاه نهج‏البلاغه
18ـ جوان و سازندگى از ديدگاه نهج‏البلاغه
19ـ جوان و سازندگى از ديدگاه نهج‏البلاغه
20ـ شناخت دوران جوانى از ديدگاه نهج‏البلاغه
21ـ شناخت دوران جوانى از ديدگاه نهج‏البلاغه
22ـ پسران و آينده سازى از ديدگاه نهج‏البلاغه
23ـ دختران و آينده سازى از ديدگاه نهج‏البلاغه
24ـ راه مقابله با مشكلات جوانى از ديدگاه نهج‏البلاغه
25ـ راه مقابله با مشكلات جوانى از ديدگاه نهج‏البلاغه
این محقق فرزانه پس از عمری خدمت به مکتب نجات بخش اهل بیت(ع) و ترویج کلام نورانی حضرت امیرالمومنین(ع) در سال 1380ش دار فانی را وداع گفته و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شدند. 


١١:٠٣ - چهارشنبه ١ آبان ١٣٩٢    /    شماره : ٣٩٩٥٠    /    تعداد نمایش : ١٩٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





مقالات گروه

حيات علمي امام علي(ع) از منظر ‌انديشمندان غيرمسلمان و مستشرقان

جايگاه برتر علمي امام علي(ع) نه تنها در باور شيعيان، امري مسلم است، بلكه اهل‌ سنت و بسياري از انديشمندان غيرمسلمان و مستشرقان نيز به آن اعتراف دارند. انديشمندان غير مسلمان و مستشرقان درباره جايگاه علمي امام علي(ع) دو ديدگاه ارائه كرده‌ اند.

رفتار سیاسی امیرمؤمنان (ع) و پاسخی به پرسش ها و اشکالات

برخی از خاور شناسان و کسانی که در توجیه رفتار ائمه (ع) به مبانی کلامی توجه نمی کنند، فضائل و کمالات انسانی حضرت علی (ع) را می ستایند؛ اما در توفیق سیاسی اش تردید دارند و آن بزرگوار را رهبر و فرمانروایی موفق نمی شمارند. در نظر این گروه، دوران پنج ساله حکومت امام (ع)، به ویژه سال های آغاز آن، بر درستی این سخن گواهی می دهد. در نگاه اینان، حکومت حضرت از مشکلات زیر رنج می برد:

بررسى كاربردهاىِ لقبِ «اميرالمومنين» در بسترِ تاريخ اسلام

اين پژوهش، در بازشناسىِ كاربردهاى لقب اميرالمؤمنين، مشتمل بر سه فصل: «بررسى واژگانى»، «نخستين كاربرد» و «گسترش كاربرد» است، كه در دو قسمت، در دو شماره پياپى از مجله، ارائه خواهد شد.

نقدى بر آمار تلفات جنگ هاى امام على عليه السلام (جمل، صفين، نهروان)

آن چه در اين نوشتار مورد بررسى قرار خواهد گرفت، آمار تلفات جنگ هاى جمل، صفين و نهروان است كه در منابع قديم و جديد با رقم هاى بسيار بالايى گزارش شده و تاكنون تحقيقى درباره آن انجام نگرفته است.

ضرورت کتابشناسی در سیره نگاری امام علی(ع)

پژوهش در هر موضوع علمی نیازمند شناسایی منابع و پیشینه تحقیق می باشد. در این بین برخی موضوعات به دلیل اقبال گسترده محققین و پژوهشگران نیازمند تامل بیشتر در این خصوص می باشند. چرا که انجام پژوهش های تکراری با موضوعات کلیشه ای باعث شده است که مخاطبین دچار دلزدگی یا مواجهه با انبوهی از تحقیقات موازی شوند. چالشی که در برخی از موضوعات علوم اسلامی از تهدیدات عمده عرصه پژوهش دانسته می شود.

روابط امام علی (ع) و معاویه

نوشته شده توسط حامد منتظری مقدم
مقدمه دوران خلافت امیرمؤمنان امام علی علیه‌السلام (35 ـ40 ق) با وقوع سه جنگ جمل، صفین و نهروان سپری شد. در این