بازگشت به سخن تاریخ|پایان نامه ها|دانلود کتاب|کتابشناسی|معرفی و گزارش|مصاحبه |مقالات دیگر|مقالات گروه|صفحه نخست ویژه نامه
مقالات حضرت زهرا (س)
آشنایی با شخصیت فاطمه زهرا(س) جوانه سعادت و فضیلت را در وجود همه انسانها شکوفا می کند
ارزش فاطمه‌ی زهرا (س) به عبودیت و بندگی خداست
تحلیل همتایی حضرت فاطمه زهرا (س) با قرآن از نگاه آیت الله جوادی آملی
محورهای اساسی مبارزات سیاسی حضرت زهرا علیها السلام
بررسی علل اعتراض حضرت فاطمه (س) از منظر صحیح بخاری
بررسی شیوه سیاسی حضرت زهرا(س) با کاوشی در خطبه فدکیه
سیره حضرت زهرا (س) در گفتار اهل سنت
زندگی و سیره حضرت زهرا (س) به عنوان الگوی سبک زندگی دینی
تحلیل و بررسی زیباشناسی خطبه فدکیّة حضرت زهرا(س)
زنان راوی حضرت زهرا علیهاالسلام
نقش حضرت زهرا علیهاالسلام در دفاع از حریم ولایت
سیمای حضرت فاطمه زهرا(س) از دیدگاه عرفانی امام خمینی(ره)
سیمای حضرت فاطمه در آیینه ادب فارسی
فاطمه مرضیه در اندیشه فلسفی هانری کربن
جامعه آرمانی در کلام حضرت فاطمه زهرا علیهم السلام
کارکردهای تفسیری استنادهای قرآنی در خطبه های حضرت زهرا (علیها السلام)
تحلیل خطبه عیادت حضرت زهرا بر پایه نظریه کنش گفتاری
بررسی اخبار محسن بن علی علیهما السلام در منابع فریقین
روضه های جعلی فاطمیه چگونه رواج پیدا کرد
تاريخ هجوم به خانه حضرت زهرا(س)
سیره حضرت زهرا(س) ظرفیت هدایت جامعه به سوی تمدن را دارد
فاطمه زهرا (س) چگونه اسوه ای است؟
بررسي اخبار محسَّن بن علي عليها السلام در منابع فريقين
علت اصلی اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) چیست؟
محورهای اساسی مبارزات سیاسی حضرت زهراسلام الله علیها
جستارى در تاریخ شهادت ام الائمه، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
اقامتگاه‌های حضرت فاطمه سلام الله علیها
موقوفات فاطمه سلام الله علیها
تحلیل خطبه عیادت حضرت زهرا(س) بر پایه نظریه کنش گفتاری
جستاری در چگونگی و مکان دفن حضرت فاطمه زهرا(س)در منابع نخستین
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی در مصاحبه اختصاصی با سایت سخن تاریخ
فدک؛ یادگاری از بانوی آب و آیینه
فرزانگی در سیره فاطمی
خطبه فدکیه تفسیری بر آیات قرآن کریم
رنج‌های فاطمه(س) از زبان علی(ع)
فاطمه(س) و رسالتهای اجتماعی
بررسي سيره عملي حضرت زهرا (سلام الله عليها) در دفاع از ولايت
جامعه آرماني در کلام حضرت فاطمه زهرا(س)
حضرت زهرا عليهاالسلام و روايت حديث(در منابع اهل سنت)
اصول موثر در تحكيم زندگي حضرت علي(ع) و حضرت زهرا(س)


  چاپ        ارسال به دوست

مقالات دیگر

جامعه آرماني در کلام حضرت فاطمه زهرا(س)

اصطلاح يوتوپيا (Utopia) معادل آرمان شهر يا به تعبير برخي نويسندگان «خوبستان»، نخستين بار توسط تامس مور، نويسنده و فيلسوف شهير انگليسي، در فاصله سال هاي 1515 و 1516 ميلادي ساخته و به کار گرفته شد و به جامعه اي اطلاق گرديد که اصول و مباني آن بر پايه نظامي عقلاني و آرمان خواهانه استوار بود.

اگرچه اين واژه محصول قرن شانزدهم است، اما خاستگاه زماني انديشه آرمان شهري و مدينه فاضله پنج قرن قبل از ميلاد است. افلاطون، متفکر يوناني، در کتاب جمهور خود، اولين کسي است که اين چنين جامعه ايده آلي را به تصوير کشيده است. آنچه در اثر افلاطون بيش از همه جلوه مي کند، مساله عدل و عدالت محوري جامعه خيالي اوست که در راس آن، پادشاه - فيلسوف قرار دارد و تقريبا در تمامي ده بخش کتاب به چشم مي خورد. پس از افلاطون، انديشمندان ملل مختلف به گونه اي گرايش به شهر آرماني را در آثار و نوشته هاي خود نشان دادند و توصيفات متعددي از ويژگي هاي آن بيان کردند. در ميان فلاسفه ايراني، فارابي در کتاب آراي اهل مدينه فاضله، شهر خيالي روحاني خود را با تاکيد بر اصول فلسفي مطرح کرد و پس از او، حکيم اشراقي، شيخ شهاب الدين سهروردي - که ديد فلسفي او همسو با تفکر فلسفي اشراقي افلاطون بود - با خلق اصطلاح «ناکجا آباد»، تصويري از دنياي مطلوب خود به دست داد.

تفاوت آشکاري که در مدينه هاي فاضله و آرمان شهرهاي فلاسفه مختلف وجود دارد جنبه زميني يا روحاني آنهاست. يوتوپياي مور، با آن که صبغه اي ديني دارد، اما اصول جامعه کمونيستي بر آن حاکم است. مدينه فاضله فارابي با اتکا احکام شريعت بيشتر رنگ فلسفي دارد و کلي گويي در آن اصلي اساسي است و ….

با جستجو در آثار و کلمات ائمه هدي و معصومان (ع) در مي يابيم که نوعي خاص از آرما ن شهر ملموس و ديني، متکي بر آموزه هاي قرآني و اسلامي در انديشه آنان وجود دارد که همه چيز در آن کاملا روشن و زلال و بدون هيچ گونه ابهامي مشخص شده است و کاملا رنگ الهي و فرابشري دارد. به تعبيري ديگر، جامعه آرماني اسلامي از پيوند ملک و ملکوت شکل مي گيرد و خدايي سميع، بصير و عليم و در عين حال، رووف، رحيم و مجيب در راس آن است. اين جامعه در سخنان همه معصومان دين، از جمله در ادعيه، خطب و کلمات حضرت صديقه کبرا (س) به روشني ترسيم شده است. در اين جستار، برآنيم که اين جامعه آرماني را، به وضوح و روشني و با ذکر تمام جزئيات و ويژگي هاي آن، با استناد به سخنان اين بانوي بزرگ معرفي نماييم.

 كليد واژه: حضرت فاطمه (س)، جامعه آرماني، رهبر، قانون، جامعه غير آرماني

 

دانلود متن کامل مقاله، در قالب پی دی اف، حجم 575 کیلو بایت

 

منبع: علوم حدیث، سال13، شماره2.


١٧:٢٦ - دوشنبه ٢٦ اسفند ١٣٩٢    /    شماره : ٣٩٨٦٣    /    تعداد نمایش : ١١٠١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





مقالات گروه

نگاهی به فعالیت های فرهنگی حضرت زهرا(سلام الله علیها)

متن حاضر، نوشتار حجة الاسلام والمسلمین دکتر محمد دشتی عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه است که به صورت اختصاصی برای سایت سخن تاریخ و ویژه نامه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) نگاشته شده است.

تبیین فضائل و شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) در گفتگوی با دکتر حسین عبدالمحمدی:

حضرت زهرا(س) مظهر جمال و جلال خداوند است.

سیره خانوادگی حضرت زهرا(س) در گفتگو با دکتر محمدرضا جباری

شیوه رفتاری صدیقه کبری(س) برای تمامی مادران در طول تاریخ درس‌آموز است

دکتر نعمت الله صفری فروشانی در مصاحبه اختصاصی با سایت سخن تاریخ

حضرت زهرا(سلام الله علیها) تمام فدک را شرعاً از آن خود می دانست.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی در مصاحبه اختصاصی با سایت سخن تاریخ

اگر حضرت زهرا (سلام الله علیها) سکوت می کرد. و دفاع نمی کرد اساس تشیع و ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) دچار مشکل می شد. می گفتند اگر خبری بود ایشان باید می گفت.

در سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین عبدالمحمدی مطرح شد:

عبودیت و بندگی؛ راز کرامت حضرت زهرا (علیها السلام)

انتخاب های حضرت زهرا(سلام الله علیها)

حجت السلام دکتر رفیعی: در سوره ی مبارک هل اتی،ملاک انتخاب حضرت زهرا(سلام الله علیها)را بیان کرد،فقط خدا،فقط خدا.

نسب ذريه زهرا(س) در روايات شيعه و سني

نوشته شده توسط سید علیرضا عالمی*
چكيده: بديهي است از نظر سببي ذريه زهرا(س) فرزندان پيامبر(ص)هستند. اما رواياتي از رسول خدا(ص) در منابع معتبر شيعه و سني وجود دارد كه اثبات كننده