بازگشت به سخن تاریخ|پایان نامه ها|دانلود کتاب|کتابشناسی|معرفی و گزارش|مصاحبه |مقالات دیگر|مقالات گروه|صفحه نخست ویژه نامه
مقالات حضرت زهرا (س)
آشنایی با شخصیت فاطمه زهرا(س) جوانه سعادت و فضیلت را در وجود همه انسانها شکوفا می کند
ارزش فاطمه‌ی زهرا (س) به عبودیت و بندگی خداست
تحلیل همتایی حضرت فاطمه زهرا (س) با قرآن از نگاه آیت الله جوادی آملی
محورهای اساسی مبارزات سیاسی حضرت زهرا علیها السلام
بررسی علل اعتراض حضرت فاطمه (س) از منظر صحیح بخاری
بررسی شیوه سیاسی حضرت زهرا(س) با کاوشی در خطبه فدکیه
سیره حضرت زهرا (س) در گفتار اهل سنت
زندگی و سیره حضرت زهرا (س) به عنوان الگوی سبک زندگی دینی
تحلیل و بررسی زیباشناسی خطبه فدکیّة حضرت زهرا(س)
زنان راوی حضرت زهرا علیهاالسلام
نقش حضرت زهرا علیهاالسلام در دفاع از حریم ولایت
سیمای حضرت فاطمه زهرا(س) از دیدگاه عرفانی امام خمینی(ره)
سیمای حضرت فاطمه در آیینه ادب فارسی
فاطمه مرضیه در اندیشه فلسفی هانری کربن
جامعه آرمانی در کلام حضرت فاطمه زهرا علیهم السلام
کارکردهای تفسیری استنادهای قرآنی در خطبه های حضرت زهرا (علیها السلام)
تحلیل خطبه عیادت حضرت زهرا بر پایه نظریه کنش گفتاری
بررسی اخبار محسن بن علی علیهما السلام در منابع فریقین
روضه های جعلی فاطمیه چگونه رواج پیدا کرد
تاريخ هجوم به خانه حضرت زهرا(س)
سیره حضرت زهرا(س) ظرفیت هدایت جامعه به سوی تمدن را دارد
فاطمه زهرا (س) چگونه اسوه ای است؟
بررسي اخبار محسَّن بن علي عليها السلام در منابع فريقين
علت اصلی اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) چیست؟
محورهای اساسی مبارزات سیاسی حضرت زهراسلام الله علیها
جستارى در تاریخ شهادت ام الائمه، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
اقامتگاه‌های حضرت فاطمه سلام الله علیها
موقوفات فاطمه سلام الله علیها
تحلیل خطبه عیادت حضرت زهرا(س) بر پایه نظریه کنش گفتاری
جستاری در چگونگی و مکان دفن حضرت فاطمه زهرا(س)در منابع نخستین
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی در مصاحبه اختصاصی با سایت سخن تاریخ
فدک؛ یادگاری از بانوی آب و آیینه
فرزانگی در سیره فاطمی
خطبه فدکیه تفسیری بر آیات قرآن کریم
رنج‌های فاطمه(س) از زبان علی(ع)
فاطمه(س) و رسالتهای اجتماعی
بررسي سيره عملي حضرت زهرا (سلام الله عليها) در دفاع از ولايت
جامعه آرماني در کلام حضرت فاطمه زهرا(س)
حضرت زهرا عليهاالسلام و روايت حديث(در منابع اهل سنت)
اصول موثر در تحكيم زندگي حضرت علي(ع) و حضرت زهرا(س)


  چاپ        ارسال به دوست


اخبار تاريخي


سیره خانوادگی حضرت زهرا(س) در گفتگو با دکتر محمدرضا جباری


سیره خانوادگی حضرت زهرا(س) در گفتگو با دکتر محمدرضا جباری:
شیوه رفتاری صدیقه کبری(س) برای تمامی مادران در طول تاریخ درس‌آموز است

 

 

اشاره:

تقسیم‌بندی خصلت‌های اخلاقی براساس سه محور اخلاق فردی، خانوادگی و اجتماعی، روشی منطقی است که بر اساس آن می‌توان با نگاهی جامع، خصائل اخلاقی یک فرد را بررسی کرد. یکی از مواردی که در سیره حضرت زهرا(س) نسبت به سایر ویژگی ها کمتر پرداخته شده است، اخلاق خانوادگی حضرت است. به همین منظور گفتگویی را با حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد رضا جباری دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و مدیر گروه تاریخ موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) انجام دادیم. استاد جباری، مولف آثار گوناگون تاریخی و به ویژه اثر ارزشمند«سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا(س)» می باشد.

سخن تاریخ: باعرض تسلیت شهادت مظلومانه حضرت صدیقه طاهره(س) و تشکر از حضرتعالی به خاطر حضور در این گفتگو، یکی از ابعاد کمتر گفته شده در سیره بانوی بزرگ دوجهان، سیره خانوادگی ایشان است. اگر موافقید در این مورد بحث کنیم؟

بسم الله الرحمن الرحیم. بنده هم فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا (س) را تسلیت می گویم و از شما تشکر می کنم. بحث خیلی خوبی را مطرح کرده اید. در زندگی خانوادگی، انسان مواجه با چند دسته افراد است: پدر، مادر، خویشان نَسبی و سببی ، همسر و فرزندان. طبیعتاً، رفتار انسان در ارتباط با هر یک از اینان باید تابع اصول پذیرفته شده عقلی و شرعی باشد. با توجه به مقام عصمت فاطمی (س) ، چگونگی رفتار او با خانواده، برای همه نسل‌ها درس‌آموز و شایسته پیروی کردن است. رفتار خانوادگی آن حضرت را می توان در چهار قسمت، یعنی رفتار او با والدین، همسر، فرزندان و خویشان بررسی کنیم.

 

سخن تاریخ: خیلی تقسیم بندی خوبی را انجام دادید. بر اساس همین دسته بندی اگر موافقید از شيوه رفتار حضرت با والدین شروع کنیم؟

حضرت زهرا(س) از نعمت وجود پدری همچون پیامبر(ص) و مادری همچون خدیجه (س) برخوردار بود. دوره درک زندگانی مادر برای فاطمه(س) بسیار کوتاه بود و در حدود پنج سالگی ، مادر را از دست داد اما حتی سالها پس از رحلت مادر،از فضائل او یاد می كرد. او هنگامی که مادر را از دست داد، با بی‌تابی از پدر ‌پرسید: مادرم کجاست؟ جبرئیل نازل شد و سلام الهی را به فاطمه(س) ابلاغ كرد و از جایگاه بهشتی خدیجه(س) خبر داد. در اين هنگام حضرت زهرا(س) آرام گرفته و فرمود: خداوند خود، سلام است و سلام از او و به سوی اوست.حضرت زهرا(س) منزلت مادر را بس والا ‌می دید و خدمت به او را لازمه رسیدن به بهشت می دانست.


سخن تاریخ: در برخی از نقل ها نیز آمده است که شدت علاقه حضرت زهرا(س) به مادر بزرگوارش به اندازه ای بود که از سخنان عایشه درباره مادرش به نزد رسول خدا(ص) شکایت برد. این جریان تاریخی را بیان می فرمایید؟

بله! همان گونه که شما اشاره کردید، در سالیانی پس از رحلت حضرت خدیجه(س)، آنگاه که عایشه با سخنش درباره خدیجه (س) و ازدواج او با پیامبر(ص) در سنین بالا، حضرت زهرا(س) را آزرده کرد، او به شِکْوِه، نزد پدر رفت و پدر نیز این چنین از فرزندش دلجویی کرد که: «مادر تو ظرف وجودی امامت بود.» بنابر روایت امام صادق(ع)، رسول خدا(ص) پس از مشاهده گریه حضرت زهرا(س) و ناراحتی او به خاطر سخنان عایشه درباره حضرت خدیجه(س)، رو به عایشه چنین فرمود:«ساکت شو، ای حمیراء، همانا خداوند خدیجه(س) را که مهربان و دارای فرزندان بسیار شد را مبارک قرار داد. او از من صاحب فرزندانی شد همچون طاهر (که همان عبدالله و مطهر است) و قاسم و فاطمه و رقیه و ام کلثوم و زینب. و تو از آنانی هستی که خداوند عقیمت ساخته و صاحب فرزندی نشدی.»


سخن تاریخ: رابطه و رفتار متقابل حضرت فاطمه (س) و پدر بزرگوارشان چگونه بود؟

رابطه و رفتار متقابل فاطمه (س) و پدر گرامي اش چنان صميمي بود كه به جرأت می‌توان گفت تاریخ قاصر از آن است که نمونه‌ای همچون دلدادگی و محبتی که فاطمه(س) و رسول خدا(ص) نسبت به یکدیگر داشتند را ارائه کند. این امر ناشی از آن بود که این محبت، ریشه‌ای الهی و توحیدی داشت و عین محبت به ذات باری تعالی بود. این محبت قلبیِ متقابل در زمان‌هاي متعددی در رفتار این پدر و فرزند جلوه گر می شد.

 

سخن تاریخ: لطفا به برخی از این شواهد اشاره بفرمایید.

منابع تاریخی به برخی از این فرازها اشاره دارد. حضرت زهرا(س) به هیچ وجه طاقت ناراحتی و حزن پدر را نداشت؛ از این رو، هنگامی که در دوران سخت مکه، مشرکان در یک اقدام زشت، هنگام نماز، فضولات شکم گوسفند را بر دوش پیامبر(ص) ریختند، حضرت زهرا(س) ـ با وجود سن اندک‌ ـ‌ به پاک کردن آنها از دوش پدر و ملامت مشرکان پرداخته و ابوطالب را با خبر ساخت. در نوبتی دیگر، هنگامی که فاطمه(س) در حجر اسماعیل بود، سخن مشرکان را شنید که تصمیم به ضرب و شتم رسول خدا(ص) داشتند. او بلافاصله پدر را از جریان با خبر ساخت و پیامبر(ص) به دخترش آرامش داده و با عنایت الهی، از شرّ مشرکان مصون ماند.

نیز نقل شده که روزي پیامبر(ص) از غزوه‌ای بازگشت وطبق معمول و عادت،ابتدا به مسجد رفت و دو رکعت نماز گزارد و سپس قبل از هر جای دیگر، به خانه حضرت زهرا(س) رفت. فاطمه (س)به محض دیدن پدر شروع به بوسیدن چهره و چشمان پدر کرده و گریست. پیامبر(ص) از سبب گریه‌ اش پرسید و حضرت زهرا(س) چنین گفت: چهره غبارآلود و خسته و لباس پاره‌تان را می‌بینم.پیامبر(ص) فرمود: ای فاطمه! خداوند پدرت را برای کاری مبعوث کرده که بر روی زمین هیچ خانه‌ای نیست جز آن که بدین وسیله یا عزّت و یا ذلت در آن داخل آن خواهد شد.


سخن تاریخ: به نظر می رسد که یکی از نمونه های عینی علاقه زهرای مرضیه(س) به پدر بزرگوارشان، حضور در برخی غزوات و کمک به ایشان است. آیا درست است؟

بله! همین طور است. حضرت زهرا(س) در سختی‌ها، همراه پدر بود از این رو، در غزوه احد، هنگامی که جراحت صورت پدر را دید، فریادی کشید و گفت: غضب خدا بر کسانی که چهره رسول خدا(ص) را خونین کرده‌اند شدید باد. و سپس به شستن خون‌ها و مداوای جراحات پدر به وسیله خاکستر حصیر پرداخت.

در واقعه‌ احزاب و هنگام حفر خندق نیز در حالی که به علت فقر شدید مسلمانان، پیامبر(ص) هم به مدت سه روز غذایی تناول نکرده بود، حضرت زهرا(س) مقداری از نانی را که برای حسن و حسین(ع) طبخ کرده بود، به کنار خندق برای پدر آورد.


سخن تاریخ: شاید به خاطر همین عشق و ارادت متقابل بود که به وقت احتضار پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س) نگران‌ترین و محزون‌ترین افراد به شمار می آمد؟

دقیقا به همین گونه است. حضرت زهرا(س) تا آخرین لحظه حیات پدر، لحظه‌ای از او مفارقت نکرد. هنگامی که معاذبن جبل، حال پیامبر(ص) را به هنگام شدت یافتن دردِ بیماریِ قبل از وفات از عایشه پرسید، او گفت: از فاطمه(س) بپرس که همواره کنار رسول خدا(ص) بود.

حضرت زهرا(س) در روزهای بیماریِ منجر به رحلت پیامبر(ص)، از همسران آن حضرت نیز غافل نبود و به نزد آنان رفته و از این که پیامبر(ص) امکان حضور نزد آنان را نداشت طلب حلّیّت می‌کرد. از دست دادن پدري همچون رسول خدا(ص) براي فاطمه(س) بسيار تلخ و دشوار بود.
شدت محبت حضرت زهرا(س) به پیامبر(ص) به حدی بود که پس از رحلت آن حضرت، هنگامی که پیراهن پدر را بوئید بیهوش شد،از این رو، علی(ع) آن پیراهن را مخفی نمود.

همچنین آن گاه که بِلال، به در خواست حضرت زهرا(س) پس از مدتها سکوت بعد از رحلت رسول خدا(ص) اذان گفت، هنگامی که به فراز «اشهد ان محمدا رسول الله» رسید، حضرت زهرا(س) ناله‌ای سر داد و بیهوش شد! از اين رو، بلال اذانش را قطع کرد و پس از رحلت رسول خدا(ص)، در فراق او آن قدر گريست که به عنوان يکي از« بکّائين» شناخته شد.

 

سخن تاریخ: آقای دکتر! یکی از مولفه های رفتار خانوادگی، شيوه رفتار با همسر است. در این مورد سیره حضرت زهرا(س) را چگونه تحلیل می کنید؟

در نظام خانواده، محبت رکن اصلی است و زنان، کانون این محبت‌اند و فاطمه(س) ایفا کننده چنین نقشی در خانواده اميرالمؤمنين(ع) بود. او بهترین مردان را خوش برخوردترین آنان نسبت به همسرانشان می‌دانست و خود نیز نیکوترین رفتار را نسبت به همسرش ابراز مي‌داشت. او هنگامی که علی(ع) را محزون و گریان می‌یافت با نگرانی سبب را پرسيده و می‌گفت: «خداوند چشمانت را گریان نسازد» و آنگاه که علی(ع) به دستور پیامبر(ص) به مأموریتی جنگی و سخت اعزام می گشت، چشمان فاطمه (س) از فرط محبت و نگرانی از دوری علی(ع) گریان می‌شد.


حضرت زهرا(س) با وجود سختی و مشقت و فقر مادی که به علت وضعیت خاص مسلمانان و نیز انتساب او و خانواده اش به پیامبر(ص) بر زندگی اش حاکم بود، هیچ گاه خواسته‌ای را بر همسرش تحمیل نکرد و روزگار را با ایثار نسبت به همسر و فرزندان خود می‌گذرانید. در یک نوبت، آن گاه که همسرش از او پرسید: آیا چیزی برای خوردن در خانه هست؟ پاسخ داد: سه روز است چیزی نداریم! همسرش پرسید: پس چرا به من خبر ندادی؟ حضرت زهرا(س) پاسخ داد: زیرا پدرم مرا نهی کرده که از تو چیزی طلب کنم [که ممکن است مقدور تو نباشد].


سخن تاریخ: رفتار متقابل امام علی (ع) در این مورد چگونه بود؟

علی(ع) نيز به عنوان همسری قدرشناس، در حد توان تلاش داشت تا از سختی کارهای منزل کاسته و حضرت زهرا(س) را در حد توان یاری دهد. در یک نوبت، پیامبر اکرم(ص) وارد خانه فاطمه(س) شد و او و علی(ع) را مشغول تهیه آرد دید؛ پرسید: کدامتان خسته‌ترید؟ علی (ع) عرض کرد: فاطمه (س). از اين رو،رسول خدا(ص) به جای فاطمه(س) به همراه علی(ع) مشغول آسیاب کردن شد. در روایت امام صادق(ع) نیز آمده که امیرمؤمنان(ع) به حضرت زهرا(س) در اموری همچون آب و هیزم آوردن و جارو کردن منزل کمک می کرد و حضرت زهرا(س) نیزآردوخمیر تهیه کرده و نان می پخت.


سخن تاریخ: از لحاظ شيوه رفتار با فرزندان، سیره دختر گرامی رسول خدا(ص)چگونه بود؟

شیوه رفتاری صدیقه کبری(س) با فرزندانش برای تمامی مادران در طول تاریخ درس‌آموز است. در سیره فرزندداری حضرت زهرا(س)، تربیت معنوی و طهارت اخلاقیِ فرزندان، هدف اصلی بود والبته،تأمین نیازهای عاطفی و جسمانی آنان نیز از لوازم نیل به این هدف به شمار می آمد.

حضرت زهرا(س) در مکتب رسول خدا(ص) پرورش یافته بود و فرزندانش را نیز براساس تعالیم نبوی تربیت می‌کرد. به عنوان نمونه ،امام حسین(ع) در روزعاشورا، دعایی را به فرزندش -امام سجاد(ع) - تعلیم داد که آن را از مادرش فاطمه(س)، و فاطمه(س) از رسول خدا(ص) ، و رسول خدا (ص) نیز از جبرئیل فرا گرفته بود. و این دعاء مربوط به هنگام غم و اندوه و حوادث مهم بود.

صدیقه کبری(س) اهتمامی خاص به مسائلِ معنویِ فرزندانِ خود داشت و در این مسیر، به این که آنان واجبات را انجام دهند، بسنده نمی‌کرد و در حد وُسع و طاقت و توانشان،آنان را به انجام مستحبات ترغیب می‌کرد. از این رو، در آستانه شب بیست و سوم (که احتمال شب قدر بودن اين شب بيشتر است) فرزندان را با ترغیب به خوابِ در روز، و با تهيه قدری غذا، برای احیاء آن شب آماده می‌کرد. حضرت زهرا(س) نيز در کنار تلاش برای تربیت معنوی فرزندان، از نیازهای عاطفی آنان غافل نبود.


سخن تاریخ: آیا حضرت تنها به نیازهای معنوی و عاطفی فرزندانشان توجه داشته و به سایر ابعاد توجه نداشتند؟

خیر! حضرت زهرا(س)، به نیازهای جسمی و عاطفی فرزندانش به طور همزمان توجه داشت. او براي سلامتي فرزندانش، از دادن صدقه غافل نبود؛ از اين رو، پس از ولادت حسن و حسين(ع) بنابه توصيه رسول خدا(ص)، موي سرشان را تراشيد و به قدر وزن آن ، نقره صدقه داد؛و رسول خدا(ص) خودش براي آن دو، گوسفند عقيقه کرد.

نمونه ديگر براي تلاش حضرت زهرا(س) در جهت رفع نيازهاي جسمي فرزندان آن که: روزی بِلال، گذرش به خانه فاطمه (س) افتاد و آن حضرت را در حال آسیاب کردن مشاهده کرد در حالي که فرزندش نیز گریه و بی تابی می کرد. بِلال، برای کمک به حضرت زهرا(س)، درخواست کرد که یکی از دو کار (آسیاب کردن یا آرام کردن کودک) را انجام دهد و حضرت فاطمه (س) به کار دیگر بپردازد. اما حضرت زهرا(س) آسیاب کردن را به بِلال سپرد وفرمود: «من برای آرام کردن فرزندم مناسبترم.»


سخن تاریخ: همان گونه که می دانید یکی از شيوه های رفتار خانوادگی، شيوه رفتار با خويشاوندان و ارحام است. جنابعالی سبک رفتاری حضرت زهرا(س) با خویشاوندان را چگونه تحلیل می کنید؟

درباره چگونگي رفتار صديقه كبري (س) با خويشان نسبي و سببي، گزارش‌هاي زيادي در دست نيست؛ اما از معدود گزارش‌هاي موجود مي‌توان به دو نكته اساسي در سيره اخلاقي آن حضرت در اين باره دست يافت:

نخست آن كه حضرت تا حد امكان، در دوره حيات بستگانش، احسان و صله ی ارحام به جاي مي‌آورد و پس از وفات نيز آنان را فراموش نمي‌كرد.
دوم آن كه، خويشي و رابطه خانوادگي مانع از امر به معروف و نهي از منكر و فراخواني آنان به اطاعت الهي نمي‌شد.

در خصوص نكته اول، مي‌توان به وصيت آن حضرت براي دادن اموالي از ارثيه‌اش به همسران پيامبر و نيز زنان بني‌هاشم و اُمامه-دخترِ خواهرش زينب ـ اشاره كرد كه براساس آن، بنا شد به هر يك از آنان دوازده اوقيه(برابر با 480 درهم) داده شود. و به امامه نیز چیزی پرداخت شود. در ضمنِ وصاياي آن حضرت، سهم اميرالمومنين(ع) نيز مشخص بود و حوائط سبعه(‌باغ‌هاي هفت‌گانه) را براي همسرش، بعد حسن(ع)، پس از آنها براي حسين(ع) و سپس ديگر فرزندان و نسلش وصيت كرد.

شركت در تجهيز ميت، به ويژه اگر از خويشان باشد، از دستورات مؤكَّد اسلامي است. در سيره حضرت زهرا(س) نيز می خوانیم كه پس از وفات خواهرش ، رقیه ، در تشییع جنازه اش شرکت کرد و در كنار قبر او اشك ‌می ريخت و رسول خدا(ص) اشك‌هاي فاطمه (س) را با لباسش پاك مي‌كرد. پس از شهادت ام کلثوم خواهر دیگر فاطمه(س) در سال سوم هجری پس از جنگ احد، نیز آن حضرت به همراه جمعي از زنان بر سر جنازه خواهرش حاضر شد و نماز ميت اقامه كرد. حضرت زهرا(س) در سال هشتم هجری و پس از رحلت سومین خواهرش (زینب) نیز در تشییع جنازه و اقامه نماز میت بر پیکر اوشرکت کرد .


آن حضرت همچنين، پس از شهادت حمزه(ع)عموي رسول خدا در جنگ احد، همراه با صفيّه خواهرِ حمزه و عمّه پيامبر(ص) بر مصيبت او مي گريست به گونه اي که رسول خدا(ص) نيزبا گريه آنان به گريه مي آمد.

پس از شهادت جعفر بن ابي طالب برادرِ همسر امير المؤمنين (ع) نيز حضرت زهرا(س) در مصيبت او عزادار بود و رسول خدا(ص) با مشاهده گريه فاطمه(س)، فرمود: براي مثل جعفر بايد گريه کنندگان بگريند.سپس رسول خدا(ص) دستور دادند که براي بازماندگان جعفر غذا تهيه شود.


زیارت قبور مؤمنین - به ویژه قبور خویشان - از نمودهای برجسته در اخلاق اجتماعی است. پیش تر از این در بخش اخلاق عبادی حضرت زهرا(س) گذشت که آن حضرت پس از شهادت حمزه سيد‌الشهداءعموي رسول خدا(ص) وامیر المؤمنین(ع) به فاصله هر دو يا سه روز و در روزهای جمعه يا شنبه یا دوشنبه یا پنجشنبه به زيارت قبر او و ديگر شهدای احد رفته و بر مزار آنان نمازگزارده و مي‌گريست و در صورت نياز، به تعمير و اصلاح قبور آنان مي‌پرداخت و با سنگي نشانه‌گزاري مي‌كرد. آن حضرت به جز این، هر ساله نيز به همراه برخي از زنان به زيارت قبور شهداء رفته و دعا و استغفار مي‌نمود.


اما در خصوص دومين نكته،یعنی امر کردن خویشان به معروف و نهی کردن آنان از منکر، مي‌توان به چگونگي برخورد صديقه كبري(س) با خواهر شوهرش ـ ام‌هاني ـ اشاره كرد. در جريان فتح مكه، ام هاني -خواهر اميرالمومنين- چند تن از مشركان را پناه داده بود و اميرالمومنين(ع) او را بدين لحاظ ملامت كرده و دستور اخراج پناهندگان را داد، اما ام هاني نزد پيامبر(ص) آمد تا از اميرمومنان(ع) در اين باره شِكْوه كند. در اينجا بود كه حضرت زهرا(س) زبان به ملامتِ ام‌هاني گشود و او را به خاطر پناه دادن دشمنان خدا و حضرت رسول(ص) سرزنش كرد.


سخن تاریخ: از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، بسیار سپاسگزاریم.

من هم از زحمات سایت سخن تاریخ در تعظیم شعائر و مقدسات و ترویج عقائد حقه قدردانی می کنم.

 


٢٣:٢٤ - سه شنبه ١٤ دی ١٤٠٠    /    شماره : ١٢٣٩٢٥    /    تعداد نمایش : ١٦٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





مقالات گروه

نگاهی به فعالیت های فرهنگی حضرت زهرا(سلام الله علیها)

متن حاضر، نوشتار حجة الاسلام والمسلمین دکتر محمد دشتی عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه است که به صورت اختصاصی برای سایت سخن تاریخ و ویژه نامه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) نگاشته شده است.

تبیین فضائل و شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) در گفتگوی با دکتر حسین عبدالمحمدی:

حضرت زهرا(س) مظهر جمال و جلال خداوند است.

سیره خانوادگی حضرت زهرا(س) در گفتگو با دکتر محمدرضا جباری

شیوه رفتاری صدیقه کبری(س) برای تمامی مادران در طول تاریخ درس‌آموز است

دکتر نعمت الله صفری فروشانی در مصاحبه اختصاصی با سایت سخن تاریخ

حضرت زهرا(سلام الله علیها) تمام فدک را شرعاً از آن خود می دانست.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی در مصاحبه اختصاصی با سایت سخن تاریخ

اگر حضرت زهرا (سلام الله علیها) سکوت می کرد. و دفاع نمی کرد اساس تشیع و ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) دچار مشکل می شد. می گفتند اگر خبری بود ایشان باید می گفت.

در سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین عبدالمحمدی مطرح شد:

عبودیت و بندگی؛ راز کرامت حضرت زهرا (علیها السلام)

انتخاب های حضرت زهرا(سلام الله علیها)

حجت السلام دکتر رفیعی: در سوره ی مبارک هل اتی،ملاک انتخاب حضرت زهرا(سلام الله علیها)را بیان کرد،فقط خدا،فقط خدا.

نسب ذريه زهرا(س) در روايات شيعه و سني

نوشته شده توسط سید علیرضا عالمی*
چكيده: بديهي است از نظر سببي ذريه زهرا(س) فرزندان پيامبر(ص)هستند. اما رواياتي از رسول خدا(ص) در منابع معتبر شيعه و سني وجود دارد كه اثبات كننده