بازگشت به سخن تاریخ|پایان نامه ها|دانلود کتاب|کتابشناسی|معرفی و گزارش|مصاحبه |مقالات دیگر|مقالات گروه|صفحه نخست ویژه نامه
مقالات حضرت زهرا (س)
آشنایی با شخصیت فاطمه زهرا(س) جوانه سعادت و فضیلت را در وجود همه انسانها شکوفا می کند
ارزش فاطمه‌ی زهرا (س) به عبودیت و بندگی خداست
تحلیل همتایی حضرت فاطمه زهرا (س) با قرآن از نگاه آیت الله جوادی آملی
محورهای اساسی مبارزات سیاسی حضرت زهرا علیها السلام
بررسی علل اعتراض حضرت فاطمه (س) از منظر صحیح بخاری
بررسی شیوه سیاسی حضرت زهرا(س) با کاوشی در خطبه فدکیه
سیره حضرت زهرا (س) در گفتار اهل سنت
زندگی و سیره حضرت زهرا (س) به عنوان الگوی سبک زندگی دینی
تحلیل و بررسی زیباشناسی خطبه فدکیّة حضرت زهرا(س)
زنان راوی حضرت زهرا علیهاالسلام
نقش حضرت زهرا علیهاالسلام در دفاع از حریم ولایت
سیمای حضرت فاطمه زهرا(س) از دیدگاه عرفانی امام خمینی(ره)
سیمای حضرت فاطمه در آیینه ادب فارسی
فاطمه مرضیه در اندیشه فلسفی هانری کربن
جامعه آرمانی در کلام حضرت فاطمه زهرا علیهم السلام
کارکردهای تفسیری استنادهای قرآنی در خطبه های حضرت زهرا (علیها السلام)
تحلیل خطبه عیادت حضرت زهرا بر پایه نظریه کنش گفتاری
بررسی اخبار محسن بن علی علیهما السلام در منابع فریقین
روضه های جعلی فاطمیه چگونه رواج پیدا کرد
تاريخ هجوم به خانه حضرت زهرا(س)
سیره حضرت زهرا(س) ظرفیت هدایت جامعه به سوی تمدن را دارد
فاطمه زهرا (س) چگونه اسوه ای است؟
بررسي اخبار محسَّن بن علي عليها السلام در منابع فريقين
علت اصلی اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) چیست؟
محورهای اساسی مبارزات سیاسی حضرت زهراسلام الله علیها
جستارى در تاریخ شهادت ام الائمه، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
اقامتگاه‌های حضرت فاطمه سلام الله علیها
موقوفات فاطمه سلام الله علیها
تحلیل خطبه عیادت حضرت زهرا(س) بر پایه نظریه کنش گفتاری
جستاری در چگونگی و مکان دفن حضرت فاطمه زهرا(س)در منابع نخستین
حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی در مصاحبه اختصاصی با سایت سخن تاریخ
فدک؛ یادگاری از بانوی آب و آیینه
فرزانگی در سیره فاطمی
خطبه فدکیه تفسیری بر آیات قرآن کریم
رنج‌های فاطمه(س) از زبان علی(ع)
فاطمه(س) و رسالتهای اجتماعی
بررسي سيره عملي حضرت زهرا (سلام الله عليها) در دفاع از ولايت
جامعه آرماني در کلام حضرت فاطمه زهرا(س)
حضرت زهرا عليهاالسلام و روايت حديث(در منابع اهل سنت)
اصول موثر در تحكيم زندگي حضرت علي(ع) و حضرت زهرا(س)


  چاپ        ارسال به دوست


اخبار تاريخي


در سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین عبدالمحمدی مطرح شد:


در سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین عبدالمحمدی مطرح شد:
عبودیت و بندگی؛ راز کرامت حضرت زهرا (علیها السلام)

 

اشاره: متن حاضر، خلاصه ای از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسین عبدالمحمدی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی است که به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد مجتمع آموزش عالی امام خمینی قم ایراد شده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین

ایام عزای صدیقه طاهره حضرت زهرا (سلام الله علیها) را تسلیت عرض می کنم. همچنین درگذشت عالم ربانی و مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیه الله مصباح یزدی و سالگرد شهادت قهرمان مبارزه با استکبار آن دلاور جبهه مقاومت سردار حاج قاسم سلیمانی را تسلیت می گویم.
   پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: لو کان الحسن شخصا لکان فاطمه؛ اگر خوبی ها تجسم پیدا می کرد فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می شد. آن حضرت سمبل فضائل اخلاقی و انسانی بود.


   این جمله پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) بیانگر این است که زن بودن نقص نیست، اگر زن بودن نقص بود نمی بایست پیامبر این جمله را می فرمود. از نظر اسلام زن بودن نقص نیست چون شرافت انسان به روح اوست و روح نه مذکر است و نه مونث.


خداوند متعال می فرماید: «فاذا سویته فنفخت فیه من روحی» یعنی وقتی کالبد انسان را آفریدم از روح خود در او دمیدم. آن روح الهی است که به انسان شرافت داده و این روح در زن و مرد یکسان است و از منظر اسلام تمام کمالاتی که مرد می تواند به آنها دست پیدا کند، زن سهیم است و آنجا حضور دارد و می تواند به آنها دست پیدا کند.گرچه مسئولیت ها متفاوت است اما مقامات و کمالات مشترک است.


حضرت فاطمه (علیها سلام) الگوی بشریت است و نه فقط الگوی زنان چون در کمالات انسانی زن و مرد مشترکند چنانکه خداوند متعال حضرت مریم و آسیه را به عنوان الگوی همه مؤمنان معرفی کرده است.


در سوره تحریم آیه 11 و 12 همسر فرعون مومنه ای است که او الگوی همه مؤمنان معرفی می شود.فرمود: «َضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ» و همچنین درباره حضرت مریم فرمود: «مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا». اینها الگوی همه مومنان هستند نه فقط زنان مومن و حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیزالگوی جاودانه بشریت است.


  فاطمه زهرا یک فرزند نمونه است، او شخصیتی است که پیامبر خاتم با آن عظمت و جلالت شأن فرمود: «فداها ابوها» وقتی پیامبر از مسافرت برگشتند و به منزل فاطمه زهرا (سلام الله علیها) رفتتند. مشاهده کردند او مقداری پرده در منزل آویختند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ترجیح می داد این پرده ها آویخته نباشد و همان خانه ساده را بیشتر دوست می داشت و لذا برگشت و فاطمه زهرا (سلام الله علیها) متوجه این امر شد و همه اینها را از طریق سلمان محضر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرستاد و اینجا بود که پیامبر فرمود فداها ابوها. پدرش فدایش. یکی از مواردی که ایشان این جمله را بیان کرد اینجا بود.


این خیلی مهم است. یعنی لازم نیست پدر و مادر چیزی را اظهار کنند بلکه همین که فرزندان احساس کنند پدر و مادر چیزی را خوشتر دارند، باید آن جور زندگی کنند. ایشان یک نمونه عالیه است از فرزند تربیت شده اسلام، فاطمه سلام الله علیها یک مادر نمونه است، در دامن خودش شخصیت هایی را پرورش داده که عالم به نور آنها منور است. حضرت ابا عبدالله، امام حسن مجتبی، زینب و ام کلثوم (علیهم السلام) که اینها الگوی بشریتند.


جالب این است که حضرت اباعبدالله (علیه السلام) در برابر کسانی که از او بیعت با یزید را می خواستند.فرمود: آن دامنی که من در آن رشد کردم نمی پسندد که من تن به ذلت بدهم  و با ستمگران بیعت کنم. امام حسین روی  این مسأله تکیه می کند که من در دامن فاطمه زهرا (سلام الله علیها) رشد کردم.


 فاطمه یک همسر نمونه است هیچ وقت از امیرالمومنین (علیه السلام) چیزی درخواست نکرد که در توان او نباشد. امیرالمومنین (علیه السلام) با دیدن ایشان چشمش روشن می شد و خشنود می شد. این خیلی مهم است؛ فاطمه یک زن نمونه است در عفت، حجاب، پرهیز از نامحرم وقتی هم که مجبور شد به مسجد برود و خطابه بخواند جمعی از زنان انصار و مهاجر دور حضرت را گرفتند و پیراهن بلندی پوشید و حجاب و مقنعه زد. و پرده ای بین زنان و مردان آویختند. و آنجا حضرت خطبه غرائی را ایراد فرمودند.


  بنابراین فاطمه زهرا الگوی کامل و جامعی است که امروز هم در در کمالات می توانیم به ایشان تأسی کنیم.
عزیزان ببینید مسائل اخلاقی و فطری در روزگاران رنگ عوض نمی کند و ثابت است. اگر زهد و پارسایی ارزش است، در گذشته ارزش بوده و امروز هم ارزش است و در آینده نیز ارزش خواهد بود. اگر تواضع و فروتنی در گذشته ارزش بوده، امروز هم ارزش است. اینها مثل قوانین هندسی و ریاضی است،همانطور که قوانین هندسی و ریاضی در گذر زمان عوض نمی شوند.


مسائلی که به فطرت بشر باز می گردد اینها نیز کهنه نمی شوند و همیشه تازه اند لذا الگوهایی که اسلام معرفی کرده اینها جاودانه اند. پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) نه تنها در گذشته الگو بوده بلکه امروز هم الگو است و بیان نورانی قرآن کریم که فرمود: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» همین است. این جمله در قالب ماضی استمراری است و امروز هم آن بزرگوار الگو است. الگوی اخلاق و فضائل انسانی است، اینها کهنه نمی شوند. باید ببینیم آن بزرگوار چگونه زندگی کرده که از او سرمشق بگیریم و زندگی خودمان را همانند او قرار بدهیم.


یکی از جلوه هایی که در زندگی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) خیلی برجسته است و آن، ریشه همه فضائل است، عبودیت است. عبودیت غیر از عبادت است. عابد غیر از عبد است، ممکن است کسی اهل عبادت باشد اما عبد نباشد. خداوند متعال وقتی تصمیم گرفت انسان را خلق کند با فرشتگان در میان گذاشت و فرمود: «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ» فرشتگان گفتند خدایا می خواهی بشر خون ریز خلق کنی؟ ظاهرا آنها هم می دانستند این بشر جنسش این هست. گفتند ما عبادت می کنیم شما را و تسبیح و تقدیس می کنیم، لازم نیست انسان را خلق کنی. خداوند متعال فرمود: «قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ» و در ادامه فرمود:«وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها». و نشان داد که چهره دیگر انسان آن خلیفة اللهی و عبودیت است. خداوند متعال می خواهد عبد خلق کند یعنی کسی که بندگی کند نه تسبیح گو و عابد. در گذشته بودند امروز نیز هستند کسانی که تسبیح به دست دارند و نماز هم می خوانند و روزه هم می گیرند اما در مسائل اقتصادی، ولایت پذیری و بصیرت خیلی ضعیف هستند.


اسلام عبد می خواهد یعنی کسی که بندگی حضرت حق را کند. پیامبران الهی هم برای همین آمدند: «وَلَقَد بَعَثنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ» این قید، قید احترازی است. فرمود ما برای هر امتی پیامبری فرستادیم تا مردم را به بندگی خدا دعوت کند و از بندگی طاغوت ها دور کنند. و در این جهت اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) سرآمد هستند و حضرت زهرا (سلام الله علیها) سرآمد بندگان است در عبودیت فوق العاده است که من نمونه هایی را به محضر شما عرض می کنم.


حضرت زهرا (سلام الله علیها) از اهل بیت است که در زیارت جامعه کبیره داریم «المطیعون لله القوامون لامره العاملون بارادته» مهم این است. فرمود اینها مطیع پروردگار عالم هستند که نشست و برخاستشان به امر خدا است و اراده خدا بر زندگانی آنها حاکم است.


من نمونه های عینی از زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) محضر شما عرض می کنم. آن حضرت در عبادت فوق العاده است و در عبودیت نیز فوق العاده. در عبادت آنقدر عبادت می کند که پاهایش ورم می کند. حسن بصری نقل می کند که حضرت زهرا آنقدر عبادت می کرد پاهایش ورم می  کرد«حتی تورمت قدماه»؛ و امام حسن مجتبی (علیه السلام) روایتی دارد که فرمودند: مادرم یک شب جمعه ای از شب تا صبح عبادت کردند و مومنان را دعا کردند و برخی از همسایگان را به اسم دعا می کردند اما از خودمان چیزی نگفتند و وقتی من سوال کردم فرمودند: الجار ثم الدار. این است که می تواند الگو باشد.او یک عابده است.


فاطمه زهرا در عبودیت و بندگی نیزسرآمد است. وقتی آیه شریفه قرآن نازل شد و دستور داد پیامبر (صلی الله علیه و آله) را مانند خودتان خطاب نکنید و رسول الله بنامید و با عنوان رسول الله صدا کنید: «لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا» حضرت زهرا (سلام الله علیها) هم رعایت کرد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: نه عزیزم تو از منی و من از تو، این خطاب است به این قریشی که اهل کبر و غرورند و شامل تو نمی شود، شما همانند قبل «یا اب» بگویید.


این تعبد حضرت زهرا (سلام الله علیها) را نشان می دهد که وقتی آیه نازل شد او هم مثل دیگران دوست دارد که اطاعت کند. در حجی که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بود، گزارشاتی داریم که حضرت زهرا (سلام الله علیها) نه تنها خودشان احکام را دقیق در حج رعایت می کردند بلکه به زنان و بانوان دیگری که در کاروان ها بودند هم احکام را می آموختند. ایشان ملتزم به شریعت بودند.


 و راز کرامت ائمه (علیهم السلام) و حضرت زهرا (علیها السلام) همین امر است.
اهل بیت (علیهم السلام) اگر به یک مقامی دست پیدا کردند بخاطر عبودیت حضرت حق است. فرمود: « وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ ۖ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِين». اعتقاد ما شیعه این است که خداوند کسانی را که شایسته مقام عبودیت و بندگی دید به آنها مقام رسالت و امامت و ولایت داد. و مقام هدایت دیگران را به آنها عنایت فرمود.


  ائمه در مواردی هدایت تکوینی می کردند. یهدون بامرنا یعنی هدایت تکوینی زیرا امر الهی این است« إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» گاهی اهل بیت (علیهم السلام) دستگیری می کردند و تصرف می کردند و فقط بیان احکام و عقاید نبود و این به برکت آن عبودیت بوده است.


واقعا گاهی عنایت می کنند، شما ببینید این شهید حاج قاسم سلیمانی به چه مقام بزرگی دست پیدا کرد. حقیقتا با محاسبات مادی امکان پذیر نیست. عنایت و دستگیری اهل بیت علیهم السلام است. یک جوانی که در یک خانواده کشاورز رشد پیدا کرده است،  به یک مقام معرفتی می رسد که جز حق نمی بیند و جز برای حق حرف نمی زند و جز برای حق قدم بر نمی دارد، اهل بیت (علیهم السلام) دستگیری می کنند. مجددا در این آیه شریفه دقت کنید: « وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ ۖ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِين».
در زیارتنامه اهل بیت می گوییم: «اشهد انکم قد اطعتم الله حتی اتاکم الیقین» و گاهی مفرد بکار می رود «اشهد انک قد عبدت الله حتی اتاک الیقین» چون اینها بنده خدا بودند به این مقام دست پیدا کردند.


 اگر ما زهرای اطهر (علیها سلام) را حرمت می نهیم و ارادتمند ایشان هستیم.چون ایشان عبد و عابده است، مطیع پروردگار عالم است چون ایشان یک شخصیت الهی و آسمانی است و عبد است. نسبت به پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) هم همین را می گوییم، ما در تشهد شهادت می دهیم و می گوییم «اشهد ان محمدا عبده و رسوله» عبودیت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) شهادت  نمی خواهد اما چرا اینجا می گوییم؟ برای اینکه بگوییم آن رسالت بر این عبودیت استوار است.


در قرآن به هر کسی مقامی نسبت می دهد بخاطر همین است. عبودیت بندگی خدا. کرامت اولیاء خدا هم از همین جا نشات می گیرد. در روایتی از امام صادق (علیه السلام) هست که فرمودند:«العبودیة جوهرة کنهها الربوبیه» عبودیت یک حقیقتی است که ذاتش کار خدایی کردن است. اگر کسی مطیع فرمان خدا شد، خدا هم به او مقام ولایت می دهد.


ولایت تکوینی و تصرف در تکوین منحصر به اهلبیت (علیهم السلام) نیست و قرآن در آیات متعدد نسبت معجزه به انبیاء می دهد و نه تنها نسبت به انبیاء بلکه به آصف بن برخیاء که انسان مومنی بود مقام بلندی نسبت می دهد. وقتی حضرت سلیمان گفت که چه کسی می تواند تخت بلقیس را از هزاران فرسخ آن طرف تر بیاورد، او گفت: در یک چشم بهم زدن من می آورم قبل از اینکه تو پلک بهم بزنی. آنها ولی عصر هستند و زمان و مکان، آنها را محدود نمی کند چون ولایتشان وصل به ولایت خدا است.


حضرت زهرا (سلام الله علیها) مقام شفاعت دارد چون ایشان یک عابده است، یک بنده محض خدا است و مطیع پروردگار عالم است و خدا هم به ایشان مقام می دهد. کرامات اهل بیت (علیهم السلام) چیزی نیست که فقط کتب تاریخی نقل کرده باشند بلکه ریشه قرآنی و روایی دارد.
البته معنای این سخن این نیست که هر کسی کرامتی نقل کرده بپذیریم بلکه آن روایات و حکایاتی که مستند هست را قبول می کنیم. در مقام اثبات ما نیازمندیم سلسله سند و دلالت حدیث را بررسی کنیم. بنابر این کرامت اهل بیت علیهم السلام این یک امر قرآنی است، قرآن کریم دوازده معجزه به حضرت موسی نسبت می دهد و می فرماید حضرت عیسی مرده زنده کرد و بیماری های لاعلاج را شفا داد خوب این مقام ولایت است و ما اعتقاد داریم اهل بیت (علیهم السلام) مقام ولایت را دارند. و سرّ این مطلب بر می گردد به آن عبودیت، هر کسی در عبودیت موفق تر است در این ولایت دست برتری دارد. اهل بیت (علیهم السلام) چون بنده الهی بودند مورد عنایت حضرت حق قرار گرفتند و لذا آنها می توانند در تکوین تصرف کنند و این یک بحث مستند قرآنی است.


  مطلب آخر اینکه حضرت زهرا (سلام الله علیها) شخصیتی است که افشاگری کرد و در زمانی از ولایت و اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) دفاع کرد که هیچ کس نمی توانست این نقش را ایفا کند. تاریخ این را برای ما تبیین کرده است. هیچکس جز حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نمی توانست به این زیبایی دفاع کند . فرمود : «لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا» خدا دوست ندارد شما بدی را افشا کنید مگر اینکه ظلم شود، این مورد استثناء است یعنی خدا دوست دارد در برابر ظلم انسان فریاد بزند.


حضرت زهرا (سلام الله علیها) در برابر غصب خلافت ایستاد و دو خطبه خوانده که اینها در تاریخ ماند. نه تنها آن روز از حق حضرت علی (علیه السلام) دفاع کرد بلکه امروز هم این خطبه ها هدایتگر است. حضرت زهرا (سلام الله علیها) در این دو خطبه مسائلی را که در جهان اسلام روی داده بود بیان کرده و امروز هم بیدارگر و هدایت گر است. و السلام علیکم و رحمه و برکاته



١٤:٤٤ - يکشنبه ٢٨ دی ١٣٩٩    /    شماره : ١١٥٣٧٨    /    تعداد نمایش : ١٢٢٠


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





مقالات گروه

نگاهی به فعالیت های فرهنگی حضرت زهرا(سلام الله علیها)

متن حاضر، نوشتار حجة الاسلام والمسلمین دکتر محمد دشتی عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه است که به صورت اختصاصی برای سایت سخن تاریخ و ویژه نامه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) نگاشته شده است.

تبیین فضائل و شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) در گفتگوی با دکتر حسین عبدالمحمدی:

حضرت زهرا(س) مظهر جمال و جلال خداوند است.

سیره خانوادگی حضرت زهرا(س) در گفتگو با دکتر محمدرضا جباری

شیوه رفتاری صدیقه کبری(س) برای تمامی مادران در طول تاریخ درس‌آموز است

دکتر نعمت الله صفری فروشانی در مصاحبه اختصاصی با سایت سخن تاریخ

حضرت زهرا(سلام الله علیها) تمام فدک را شرعاً از آن خود می دانست.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی در مصاحبه اختصاصی با سایت سخن تاریخ

اگر حضرت زهرا (سلام الله علیها) سکوت می کرد. و دفاع نمی کرد اساس تشیع و ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) دچار مشکل می شد. می گفتند اگر خبری بود ایشان باید می گفت.

در سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین عبدالمحمدی مطرح شد:

عبودیت و بندگی؛ راز کرامت حضرت زهرا (علیها السلام)

انتخاب های حضرت زهرا(سلام الله علیها)

حجت السلام دکتر رفیعی: در سوره ی مبارک هل اتی،ملاک انتخاب حضرت زهرا(سلام الله علیها)را بیان کرد،فقط خدا،فقط خدا.

نسب ذريه زهرا(س) در روايات شيعه و سني

نوشته شده توسط سید علیرضا عالمی*
چكيده: بديهي است از نظر سببي ذريه زهرا(س) فرزندان پيامبر(ص)هستند. اما رواياتي از رسول خدا(ص) در منابع معتبر شيعه و سني وجود دارد كه اثبات كننده