بازگشت به سخن تاریخ|گوناگون|نقد و معرفی کتاب|کتاب شناسی|آثار منسوب به امام|سیره، سخن و اندیشه|اصحاب امام|عصر امام |زندگی نامه|صفحه اصلی ویژه نامه
مقالات ویژه نامه امام عسگری-ع
امام حسن عسکری و نگهبانى از انديشه اسلامى
ماجرای عقیم بودن امام حسن عسکری(ع)
امام حسن عسکری (ع) چگونه به شهادت رسید و وصیتش چه بود؟
حکومت در سیره امام حسن عسکرى(ع )
قرآن منسوب به امام حسن عسکری(ع) در موزه آستان قدس رضوی
دو دیدگاه درباره تفسیر امام حسن عسکری در کتاب الذریعه
امام حسن عسکری و فرقه های هم عصر
نقش اصحاب ايراني امام حسن عسگري(ع) در علم الحديث
کتب منسوب به امام عسکري(ع)
تفسیر امام حسن عسکری(ع) در دانشنامه جهان اسلام
درنگی در تفسیر امام حسن عسکری(ع)
امام حسن عسکری(ع) از چند منظر
رفتار اقتصادی و سیاسی امام حسن عسکرى(ع)
انتظارات امام حسن عسکری از شیعیان
زمينه سازي امام حسن عسگري(ع) برای غيبت امام زمان(عج)
گوشه ای از اقدمات فرهنگی سیاسی امام حسن عسکری علیه السلام
چهل حديث از امام حسن عسکري(ع)
امام عسکری(ع) و تبيين جايگاه آل محمد در جامعه
نگاهی به زندگی ابوهاشم جعفری
ابو هاشم جعفری
عالمان شیعه (از سال 255 هجری به بعد)
قم در عصر امام حسن عسکری
مسائل فکری و سیاسی عصر امام حسن عسگری
تکاپوهای شیعیان سده سوم برای شناخت امام معصوم
امام عسكرى(ع) و تصوّف
گذری بر جعفر کذاب
نیم نگاهی به وکالت در عصر امام حسن عسکری(ع)
خلاصه زندگی نامه امام عسکری(ع)
تحلیلی از ازدواج حضرت امام حسن عسکری(ع)
درنگی در کرامات امام حسن عسکری(ع)
بحثی درباره فاطمه دختر امام عسکری
امام عسکرى (ع) و زندانهاى طاغوت


  چاپ        ارسال به دوست

گوناگون

بداء و امامت امام عسکري

مسئله ‏ي بداء درباره‏ ي ابوجعفر سيد محمد و امامت امام يازدهم از باب اظهار ما خفي علي الخلق است؛ يعني سيد محمد(ره)، داراي عظمت و جلالت و علم و فضيلت بسياري بود، به اندازه‏ اي که مردم صلاحيت امامت را در وجود او مي‏ ديدند و او را شايسته‏ ي اين مقام مي‏ دانستند. او چنان در ميان مردم نفوذ معنوي داشت که با وجود حضرت عسکري عليه‏ السلام از ديدگاه مسلمانان، امامت شايسته‏ ي او بود و چون در حيات پدرش از دار دنيا رفت، آنها فکر کردند که در امر امامت بداء حاصل شده است. و امامتي که در سيد محمد مستقر بود، به امام حسن واگذار شده است. اما حق مطلب آن است که امامت از آغاز، به نام حسن بن علي عليه‏ السلام بوده است و در اين باب روايات متواتري وارد شده است که جاي هيچ گونه شک و ريبي براي پژوهندگان باقي نمي‏گذارد از جمله‏ ي آنها اين روايت است: 

عن علي بن عمر النوفلي قال: «انا مع ابي‏ الحسن عليه‏ السلام في صحن داره فمر بنا محمد ابنه، فقلت له جعلت فداک هذا صاحبنا بعدک؟ فقال عليه‏ السلام لا، صاحبکم بعدي الحسن عليه‏ السلام»1
علي بن عمر نوفلي مي‏ گويد: با امام علي بن محمد عليه‏ السلام در حياط منزلش بودم که پسرش محمد از کنار ما گذر کرد. من به حضرت عرض کردم: فدايت گردم، آيا امام و صاحب ما، پس از شما ايشان است؟ حضرت فرمود: نه، امام پس از من فرزندم حسن عليه‏ السلام است.  
از بحث کوتاهي که در اين مقام داشتيم روشن مي‏شود که در لوح محفوظ امامت موسي بن جعفر و حسن بن علي عليهماالسلام ثبت شده بود، نه امامت اسماعيل بن جعفر و محمد بن علي. ولي مردم چنين پنداشتند که اين منصب شايسته‏ ي آنهاست و پس از مرگشان گفتند که در امر امامت آنها بداء حاصل شده و به ديگران منتقل شده است؛ ولي ائمه عليهم‏ السلام به هدايت و ارشاد آنها پرداختند و فرمودند امامت از آغاز امر در موسي بن جعفر و در حسين بن علي عليهماالسلام مستقر بود و آنچه شما مي‏ پنداشتيد، نادرست بود.


برگرفته از: زندگی  امام حسن عسکری، علی اکبر جهانی با اضافات

1. الكافى، الكليني، ج‏1، ص 326 ؛ ارشاد، مفید، ج 2، ص 315؛ اثبات الهداة، شیخ حر عاملی، ج 5، ص 3؛ اربلی، کشف الغمه، ج 2، ص 911.


١٧:٠٧ - شنبه ٢٤ آذر ١٣٩٧    /    شماره : ٤٩٠٢١    /    تعداد نمایش : ٦٢٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





کتاب شناسی، معرفی و نقد کتاب
امام حسن عسکری(ع) در کتاب حیات فکری سیاسی امامان شیعه
«چهره های درخشان سامرا»
کتابشناسی امام حسن عسکری(ع)
امام حسن عسکری در نرم افزار معصومین
معرفي کتاب «موسوعة الامام العسکري عليه‌السلام»
معرفی کتاب زندگانی احمد بن اسحاق قمی
نگاهی به کتاب «حیاه الامام العسکری(ع)» و پاسخ مولف
امام عسکری(ع) در نرم افزار عسکریین